© 2025 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

2 februari

Verslag bijeenkomst d.d. 2 februari 2012

Rotary Club Hillegom Lisse http://www.rotary.nl/hillegomlisse

Borrel: Wim Heemskerk omdat hij een nieuwe standplaats heeft: Svala Weesp.

Attendance: 62%, er zijn 30 leden aanwezig, als gast en spreker begroeten wij Bernard Touber. Als kandidaat-lid hebben wij Annechien Snuif in ons midden.

Jack de Vroomen: volgende week donderdag kan iedereen parkeren bij het hoofdkantoor van De Ree, Lisserbroekerweg 60. De brug in Lisse over naar Lisserbroek, na 100 meter is het bedrijf.

Bernard laat ons een fotoserie zien over de Costa Concordia. Veel van de foto's zijn gemaakt door passagiers. Er zou voor de passagiers niets aan de hand geweest zijn als er direct na de aanvaring alarm was geslagen. Dat is pas een uur daarna gebeurd. In die tussentijd had iedereen in een reddingsboot kunnen worden gezet. Er is geen sloepenrol gehouden, de meeste passagiers wisten dus niet waar zij heen moesten. Gelukkig ligt de rots vlakbij de kust. Als zoiets verder van land gebeurt krijgen mensen in het water last van onderkoeling. Je kan dan niet meer zwemmen.

Zelf boek ik op een cruise altijd een buitenhut, anders zit je in een klere(n)kast. Ook zoek ik uit waar de zwemvesten zijn.

Dat de bemanning voor de passagiers het schip heeft verlaten is misschien wel een beetje logisch. De bemanning wordt op z'n zachtst gezegd zwak betaald.

Zelf heb ik 12 jaar in de grote vaart doorgebracht met eerste stuurman als eindrang. Daarna ben ik loods op mammoettankers geweest.

Zeepiraterij. De oorzaak hiervan is gelegen in de ontvissing door de grote visserijlanden. De gewone man die daar vist voor zijn inkomen ging naar de Filistijnen.

Toen achter het Suezkanaal een schip werd gekaapt en de rederij losgeld ging betalen voeren er steeds minder schepen door het Suezkanaal.

Er was politieke onwil mensen in staat te stellen zich te verdedigen. Ook militaire ondersteuning ontbrak.

In het begin werden laag gelegen schepen gekaapt, vooral grotere coasters die geladen zijn. Die varen vrij langzaam en je kan er door de lage ligging gemakkelijk opklimmen.

In de moessontijd met veel zeegang en wind is er minder piraterij.

De kust van Somalië is 3.300 kilometer lang.

In de golf van Aden werd een passage goed afgebakend. De helikopters op oorlogsschepen konden binnen een half uur alles bereiken.

Dankzij de verkregen losgelden konden piraten steeds beter materiaal aanschaffen. Ze kochten een moederschip met daarop snelle bootjes. Je kan je hiertegen verdedigen door snel te varen en tegelijkertijd te zigzaggen. Dat vindt de bemanning echter niet leuk.

Het deel van de zee naar Australië is te wijds om er effectief helikopters in te zetten.

De gezagvoerder van een schip is de enige die een pistool heeft, meer bewapening is er niet aan boord van vrachtschepen.

In het begin is gedacht: het gaat wel over.

In konvooi varen is geen optie. Het langzaamste schip bepaalt de snelheid, dat is een te groot economisch verlies.

Op een tanker tussen Japan en het Midden-Oosten heeft een kapitein eens met prikkeldraad met mesjes zijn hele schip rondom beveiligd. Geen leuk werkje om op en af te tuigen. In de waterleidingen die langszij lopen werd heet water gezet.

Er is een goedkope Nederlandse vinding waarbij er staalkabels naast de boot komen. Die zorgen ervoor dat de schroeven van de piraten onklaar geraken.

Een gekaapt schip is niet altijd gemakkelijk te vinden. Het eerste wat piraten doen is de communicatie uitschakelen.