4 december
Rotary Club Hillegom Lisse http://www.rotary.nl/hillegomlisse
Verslag bijeenkomst d.d. 4 december 2014. Attendance: 31 leden (72%) en 1 gast. Charles betreurt het dat sinterklaas er vandaag niet is.
Martin Arkesteijn bood de borrel aan omdat hij over 3 dagen precies 25 jaar lid is van onze club.
Het bedrijfsbezoek bij Walter Jansen van 11 december gaat niet door. Walter houdt een voordracht over zijn bedrijf bij Basso.
Mieke: als iemand nog graag naar de Messiah wil: er zijn nog kaarten over.
Marco van der Lingen houdt een enthousiaste voordracht over: “Samenwerken aan HET bloemendorp van Nederland”. Met dat dorp wordt Lisse bedoeld en in 2018 zou het zo ver moeten zijn. http://www.skreenz.nl/
Het toerisme is van groot belang voor Lisse: 7% van de werknemers leeft ervan. Jaarlijks komt er 82.000 euro binnen aan toeristenbelasting.
Het dorpshart is een soort attractie in Lisse waar een eigen marketing op losgelaten moet worden. De 150 winkels en 40 restaurants draaien jaarlijks een omzet van 110 miljoen euro.
Er zijn een aantal activiteiten ontwikkeld, onder andere:
· Er is een algemene toeristische folder
· Er zijn themaweekenden en een familieweekend
· Het evenement “Lisse viert het voorjaar”
· Merchandising: T-shirts met daarop geprint “Trots op Lisse”
· Eigen bloemencorsowagen met de TulipMan
· Digitaal web/app met 5.000 bezoekers per maand en 6.000 likes
· De VVV verzorgt de content
· Er zijn 7 routes voor fiets- en wandeltoerisme
· Met de actiegroep 'Sfeer in Lisse' is ook Ton van Breugel hard bezig
Er wordt samengewerkt met een aantal instellingen zoals Amsterdam Marketing, de VVV, Keukenhof, gemeente Lisse, sportverenigingen. Met Amsterdam Marketing wordt samengewerkt om mensen die onze hoofdstad bezoeken ook een dagje naar Lisse te laten komen.
We werken samen met landelijke platforms omdat eigen applicaties op internet te duur zijn. Er is een Audio Tour Lisse met achtergrondinformatie over onder andere ziekzoekers.
Chinezen zijn een nieuwe doelgroep voor ons. Een goede vertaling kost veel geld.
We krijgen jaarlijks 20.000 euro van de ondernemers, 80.000 van de gemeente en 20.000 aan kleinere bijdragen.
We willen de functie van het centrum uitbreiden, De muurschildering in de Kanaalstraat is daarvan de eerste uiting. Er is een nieuwe naam en logo bedacht: Dorpshart Lisse. Het hele centrum krijgt een facelift. Daar is een groot draagvlak voor.
In de toekomst gaan we attracties stimuleren die een link met bloemen en sfeer in het dorpshart hebben.
We willen heel graag worden afgerekend op de prestaties die we leveren. Onze resultaten zijn echter helaas niet altijd meetbaar.