© 2025 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

5 februari

Rotary Club Hillegom Lisse http://www.rotary.nl/hillegomlisse

Verslag bijeenkomst d.d. 5 februari 2015. Attendance: 28 leden (62%)

Aad Otte bood de borrel aan omdat hij nu al het glas wil heffen op het slagen van het fantastische tunnelproject – aanleg fietsverbinding Zandsloot - in Sassenheim. Dit is uitgevoerd in samenwerking met Henk Janssen.

Leedmomenten:

Peter van Dijk heeft een pacemaker gekregen, het gaat goed met hem.

Ingrid van Os gaat het steeds slechter, in haar huis worden aanpassingen gedaan.

Fred Broersen: Cees van der Voort is ernstig ziek, eerder een kwestie van weken dan maanden. Als hij in zijn stoel zit dan praat hij honderduit.

Peter van Doorne: het dissociatieleed van Chel van der Kaaden is ten einde. Zijn vroegere compagnon heeft haar finale handtekening gezet waardoor de dissociatie eindelijk een feit is. Voor Chel en Marieke was afgelopen dinsdag BEVRIJDINGSDAG.

Aad: de aanleg van de Fietsverbinding Zandsloot is een leuk werk. Het nieuwe station in Sassenheim wordt hierdoor beter bereikbaar voor fietsers en wandelaars. In de Zandsloot liggen veel bootjes en die moesten kunnen blijven varen tijdens de uitvoering van het project.

De gemeente Teylingen heeft het voor elkaar gekregen dat de provincie zo’n 90% betaalt.

Judith van der Meer gaat de wanden beschilderen. Judith is al bekend van haar schildering ‘Het Bloemenmeisje’ op de muur aan het Meer en Houtplein (vlakbij Basso) achter kledingzaak Henny's Rits is een hit op de sociale media. Ook de schilderingen op de andere fietstunnel in Sassenheim zijn van haar. http://www.nieuwsvanhier.nl/bericht.php?bericht_id=23566

Het was een openbare aanbesteding met 8 inschrijvers van 4,5 tot anderhalve ton meer. Degeen boven ons vroeg 3000 euro meer. Het viaduct is in 1938 aangelegd en wel zo goed dat het nog steeds functioneert. Het grootste probleem was het verbreden van het jaagpad onder dit viaduct. Dit was 2 meter hoog en 2,4 meter breed. Dat moest 3,5 meter breed worden en de vloer moest een paar centimeter boven de waterlijn komen. Het bedenken van dit alles is simpel, maar je moet het wel doen.

Hierna volgden beschrijvingen van heel wat technische hoogstandjes. Die zijn echter met geen pen te beschrijven, gelukkig liet Aad heel wat foto’s zien die tijdens de werkzaamheden zijn genomen.

Henk Janssen: gelukkig heeft de goed geborgde damwand het gehouden. Het kwelwater moest regelmatig worden weggepompt. De vloer van het wegdek is gemaakt met speciale prefabplaten met zware wapening. Ze wegen 2000 kilo per stuk. Met een kraan kan je niet terecht onder het viaduct van 30 meter breed. We hebben het zo gedaan als vroeger ook de piramides gemaakt zullen zijn.

Aad: aan het oorspronkelijke bouwplan is heel wat gewijzigd, we zijn nu met de 45ste versie bezig.

We hebben alles op alles gezet om op een bepaalde datum de tunnel officieel te kunnen openen. Dat had niet gehoeven want de wethouder is dan nog een paar weken op vakantie.