© 2025 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

8 oktober

Verslag Rotarybijeenkomst club Hillegom-Lisse donderdag 8 okt. 2015 door Fred Broersen

Attendance: 32 leden , 80%.

Borrel:WIM HEEMSKERK,omdat hij vandaag een beroepspraatje mag houden en hij deze maand jarig is.

Voorzitter : PIM FAAS. Hij vervangt PETER KINKEL die vandaag een begrafenis heeft.

Bij de verwelkoming grijpt de voorzitter terug op het verslag van de bijeenkomst van 1 oktober. Hij citeert daaruit enkele delen en spreekt zijn waardering uit voor het verslag dat ook voor de niet aanwezige leden een meer dan getrouw beeld geeft van de gebeurtenissen en uitspraken. Verder wijst hij op het feit dan onze "reizende rotaryclub" weliswaar vandaag luncht in Hotel Villa Flora van de familie DE MON, maar dat dat niet betekent dat dit ook de definitieve locatie van onze clubbijeenkomsten zal worden. Wel is besloten in de maand oktober hier bijeen te komen. Hij kondigt aan dat tijdens clubzaken, volgende week, door Peter Kinkel en Aart Koelewijn verslag zal worden gedaan van hun bevindingen met betrekking tot een andere vaste locatie voor onze clubbijeenkomsten.

Na een eenvoudige maar voedzame broodmaaltijd inclusief croquet, introduceert voorzitter de spreker als clublid sinds de vorige eeuw, oud-leerling van het Fioretti-College, welk door voorzitter als kraamkamer voor Rotaryleden wordt gekwalificeerd. Studeerde aan de HTS in Apeldoorn. Affiniteit met de auto sinds de kinderjaren. Werd ondernemer in de autobranche op een locatie waar een plein nu de familienaam draagt. Inmiddels al weer 12 jaar werkzaam bij SVALA en sinds ruim drie jaar secretaris van onze club. Een man met een passie.

WIM HEEMSKERK houdt een beroepspraatje over de actualiteit in de autowereld. Thema's daarin zijn: CO2-uitstoot naast de Euro 5/6 uitstoot, fiscale ontwikkelingen, ontwikkelingen in het verkoopkanaal van autofabrikanten en nieuwe technologieën.

Elke fabrikant heeft voor ieder type auto Europese goedkeuring nodig. Daar is een test voor nodig op de rollenbank. Uitlaatgassen bestaan uit meerdere componenten waaronder CO2 , NOx(StikstofOxiden) en CO (Koolmonoxide). CO2-uitstoot is op zich niet schadelijk, planten en bomen maken er dankbaar gebruik van. Maar vanuit fossiele brandstoffen leidt het tot opwarming van de aarde. De test op de rollenbank bestaat uit 3 cycli. Optrekken/remmen/en weer optrekken voor de stad en voor het buitengebied. De gemiddelde uitstoot bepaald een eindscore op grond waarvan in Nederland het BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen,fb) wordt vastgesteld. Verder zit er NOx in. Dit deel is verantwoordelijk voor de zure regen. De katalysator splitst de NO2 in N (stikstof) en O2 (zuurstof). De uitstoot van NOx, welke wordt gemeten in gram/km, wordt hoger bij hoge verbrandingstemperaturen. Hiervoor geldt de Euro5 norm: 0,18 gr/km voor benzinemotoren en de Euro6 norm 0.08 gr/km voor Dieselmotoren. Als de motor van de auto dus goed verbrandt met hoge temperaturen dan heb je minder CO2 maar meer NOx. Vanuit Europa komt de vraag naar nieuwe normen voor de uitstoot.

KOOS VISSER: Hoe zit het met fijnstof? WIM: De fijnstof van benzinemotoren valt mee. Diesel is vuiler. Daarom hebben Dieselmotoren een roetfilter. Op de snelweg, bij hogere snelheden, wordt dat roet alsnog verbrand.

ANNECHIEN SNUIF: Wat vind je van de toestand bij Volkswagen in Duitsland? WIM keurt de fraude af. Het gaat in deze zaak overigens over NOx uitstoot. Maar minder NOx uitstoot geeft minder zuinige auto's. Bij Volvo wordt geen andere software gebruikt bij het testen op een rollenbank.

KOOS VISSER: Merk je iets van deze affaire in de showroom? WIM: Er komen wel veel vragen over.

Over de fiscale regelgeving vertelt Wim dat de normen door de overheid steeds scherper worden gesteld. Als men het heeft over "bijtelling" gaat het over het deel van de aanschafwaarde van de auto dat bij het inkomen moet worden opgeteld alvorens de autokosten, bij een zakelijk gereden auto, mogen worden afgetrokken van het inkomen voor de belasting. Het gaat bij de vastgestelde norm om de CO2-uitstoot in gram/km. Omdat ook in 2016 de norm weer wordt verscherpt is er nu nog een run op nieuwe auto's. Bij de aankoop van zo'n auto voor 1 januari 2016 geldt de huidige norm nog voor de komende 60 maanden. Het nieuwe type XC90 van Volvo bijvoorbeeld, is nu al niet meer te krijgen terwijl de hele wereldproductie van dit type naar Nederland is gegaan.

Het verkoopkanaal via de showroom lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. De klant oriënteert zich steeds meer via het internet. Er zullen dus minder verkooppunten komen. Deze zullen zich ontwikkelen tot belevingscentra. De service voor de auto zal lokaal georganiseerd blijven. Maar veel onderhoud zal in de toekomst via telematica verlopen. De auto staat voortdurend met de dealer in verbinding. Deze weet dan ook al wat er met de auto aan de hand is als die nog thuis voor de deur staat. Ook bij een aanrijding stuurt de auto zelfstandig een SOS melding naar de dealer waarna deze onmiddellijk inzicht heeft in de schade en wat er moet gebeuren.

HANS DE VRIES: Hoe zit het met de ontwikkeling van rijden op waterstof? WIM: Voor het produceren van waterstof is veel elektriciteit nodig. Dan kan een auto beter meteen op elektriciteit rijden. Dat is makkelijker op te wekken. Bovendien is daarvoor inmiddels een distributienetwerk aanwezig en dat is er nog niet zomaar voor waterstof.

AAD OTTE: Auto's rijden op steeds lichtere motoren. Dat lijkt niet erg duurzaam. WIM: Met het gebruik van de lichtere motoren gaat het brandstofgebruik omlaag terwijl dat toch niet ten koste gaat van de prestaties van de auto. De efficiëntie van de motoren is daarmee sterk verbeterd.

CHARLES HULSEBOSCH: Belast de turbo de motor niet veel zwaarder? WIM: Dat is niet het geval. Het rendement is juist hoger.

VOORZITTER bedankt Wim voor zijn interessante verhaal en stelt vast dat praten over auto's altijd ook lijkt te gaan over fiscale zaken.