28 sept
Bijeenkomst Rotary Hillegom-Lisse 28 september 2017
Aanwezig:
- 19 leden, attendance 51,4%
- 1 gast, tevens de spreker mevrouw Marit van Keeken van de Intergemeentelijke Sociale dienst.
De borrel wordt geschonken door Charles Hulsebosch
Mededelingen vooraf:
- Onno Draijer: de organisatie van het tennistoernooi dat op 4 november wordt gehouden op de locatie van HTC, Stationsweg in Hillegom, loopt voorspoedig, er is veel belangstelling en inmiddels zijn er 4 definitieve aanmeldingen, meer aanmeldingen zijn welkom.
- namens onze club zijn er twee aanmeldingen voor het benefiet diner dat op 20 oktober georganiseerd door de juniorkamer Bollenstreek ten behoeve van de stichting Bretels, meer aanmeldingen zijn welkom.
- Volgende week donderdag 5 oktober, wordt de clubbijeenkomst ’s avonds gehouden in Flora, samen met de Soroptimisten als voorbereiding op het evenement van 28 oktober, de proeverij en verkoop van wijn en kunst, ter ondersteuning van het goede doel Adamas inloophuis. Er gaat een inschrijflijst voor de deelnemers rond.
- 12 oktober komt onze gouverneur, Hariette Verweij op bezoek.
Spreker Marit van Keeken is de coordinator namens de Intergemeentelijke Sociale dienst bij de opvang en begeleiding van de vluchtelingen/statushouders in de bollenstreek.
Omdat de schrijver van dit bericht van volledigheid houdt volgt de letterlijke tekst.
De statushouder komt na vaak een intensieve vluchtroute waar zij veel hebben gezien en doorgemaakt in Nederland aan. Zij moeten helemaal opnieuw beginnen. Er is geen huis, vaak geen familie of vrienden waar zij op terug kunnen vallen. Men moet zijn weg vinden in een nieuwe wereld waar je de taal niet of nauwelijks van spreekt. Daarnaast is de weg naar de arbeidsmarkt een lange te gaan, die de meesten zonder hulp en begeleiding niet goed kunnen bewandelen. Al met al heeft het grootste gedeelte van de groep een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Er zijn verschillende aspecten die daaraan ten grondslag liggen, zoals het verwerken van de trauma’s, in een isolement terecht komen, gezinsherenigingen, netwerk opbouwen. De problematiek waar de statushouder tegenaan loopt, is divers en complex, dit vraagt om intensieve begeleiding.
De ISD Bollenstreek heeft in 2017 een project opgezet waarbij we statushouders zo snel mogelijk in de samenleving willen laten participeren, activeren, integreren en met als bijkomend einddoel begeleiden naar het vinden van werk zodat zij hun eigen geld kunnen verdienen en niet langer afhankelijk zijn van de uitkering. De consulenten spreken de statushouders in een uitgebreide intake waardoor we de mensen in kaart brengen, er wordt op maat gezocht naar een passend traject. Gedurende dit traject wordt de statushouder begeleid. Denk aan taaltrajecten, sociale activering, vrijwilligerswerk, stages, werkervaringsplekken, individuele begeleiding, sollicitatietraining en de samenwerking met het Service Punt Werk.
Door extra aandacht te geven en meer begeleiding in te zetten, wordt de integratie, het meedoen in onze samenleving versneld. Door extra middelen in te zetten voor deze groep, geven we ze extra kansen om ook in Nederland een zinvol bestaan op te bouwen. “Wat je aandacht geeft, dat groeit”.
Onze statushouders
Het gaat om een grote groep statushouders. Binnen het project heb ik de keuze gemaakt om te starten met de mensen van 2016, 2015 en 2014 zijn binnengekomen (totaal 350p). We spreken nu met de groep van 2017. (100p) De meeste mensen komen uit Eritrea en Syrie. Voor Lisse zijn dit 92 personen. Voor Hillegom zijn het 62 personen.
Zodra ze gevestigd zijn, moeten ze even landen. Vluchtelingenwerk neemt de maatschappelijke begeleiding op zich voor de duur van 2 jaar. Zij helpen met de uitkeringsaanvraag, wegwijs maken in de omgeving huisarts, apotheek, scholen voor de kinderen, inburgeringsscholen etc. De statushouder is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar inburgering, meestal 2 dagdelen per week. Opvallend is dat de groep die in 2016 in één van de gemeentes gevestigd zijn, beter Nederlands spreken dan de groep daarvoor.
We merken wel dat de meeste statushouders graag iets willen doen, ze hebben de drive om te leren en te doen. De meeste mensen uit Eritrea willen graag werken. Dit heeft ook te maken met dat ze over het algemeen minder/geen opleiding hebben genoten. Vaak komen zij van het platteland en hebben werkervaring in beroepen met hun handen, ze hebben gewerkt op het land, in een winkel etc. Mensen uit Eritrea zijn vaak introvert over waardoor ze niet gemotiveerd of passief lijken. Er is over het algemeen een groot verschil tussen Nederland en Eritrea. De meeste Syrische mensen hebben meer opleiding of scholing gehad, waardoor de taal meestal sneller wordt opgepikt. Je ziet meer Syrische mensen doorstromen naar een studie mbv studiefinanciering danwel een schakeljaar. De Syrische statushouders zijn meer gewend aan een werkritme in vergelijking met de statushouders uit Eritrea.
Waar lopen we tegenaan?
· |
Taal |
· |
Cultuurverschillen / normen en waarden |
· |
Verwachtingen |
· |
Intensieve begeleiding |
De taal
De taal is erg belangrijk, het is dus erg belangrijk dat ze veel in aanraking komen met de Nederlandse taal naast de inburgering. Zo leren ze de taal sneller spreken. Dat kan ook via een taalcoach. Ook voor het vinden van werk is de taal een struikelblok. Een werkgever wil toch graag een goed sprekende werknemer.
Voor de statushouder geldt dat het lastig is om zich uit te drukken of verstaanbaar te maken.
Als de consulent ze spreken, moeten we echt aandacht hebben en houden voor het checken van de boodschap. Begrijpt de statushouder wat je zegt, vraagt of bedoelt?
De statushouders hebben dan ook baat bij extra inzet op taal naast de inburgering. Juist de combinatie van de intensieve taaltrajecten en vrijwilligerswerk, stages en werkervaringsplekken met een taalaspect, zorgen voor het snel eigen maken van de taal. Vanuit dit project is duidelijk te zien dat de statushouders echt sprongen maken in hun taalontwikkeling. Daarnaast leren ze hierdoor ook vakjargon, werknemersvaardigheden en bedrijfsculturen. Duale trajecten van werken en leren tegelijk!
Cultuurverschillen/normen en waarden:
Iets wat voor ons zo vanzelfsprekend is, mogen we niet vanuit gaan dat de statushouder dat ook zo ziet. Een afspraak afbellen als je niet kunt komen, op tijd komen, zijn dingen die zij niet van huis uit hebben meegekregen, wat botst met onze normen en waarden.
Het plannen en organiseren van afspraken kan soms een uitdaging zijn. Een afspraak inplannen op de dag dat ze ook naar taalles moeten, vinden de statushouders lastig te combineren. Zij kennen geen agenda of tijdsbesef, prioriteiten stellen is moeilijk.
Zo begrijpen de statushouders niet dat wij meestal afgepast eten om strikt 18.00 uur op tafel hebben staan dat het niet handig is om rond etenstijd te bellen of spontaan langs te gaan… en waarom gaat de koektrommel dicht na 1x presenteren?
Verwachtingen
Als wij in gesprek gaan met de statushouder zijn er verwachtingen. Verwachtingen die vaak tot teleurstelling leiden. Zo kan je als advocaat in land van herkomst niet meteen aan de slag in Nederland, hetzelfde geldt voor een arts. Je moet onderaan beginnen, ervaring opdoen en jezelf opwerken. Vaak is het beroep ook anders hier in Nederland. Het diploma wordt vaker lager gewaardeerd in vergelijking met het Nederlandse onderwijssysteem. En als je door de vlucht geen diploma hebt mee kunnen nemen of die ben je verloren? Dan is er ook nog de Participatiewet waarbij al het werk passend is zodat je snel op eigen benen kunt staan. Dit betekent dat iedere baan geaccepteerd moet worden. De verwachtingen moeten steeds gemanaged worden.
Intensieve begeleiding
Gezien de problematiek waar een statushouder tegenaan loopt, is een intensieve begeleiding noodzakelijk. De statushouder moet niet alleen de taal leren en allerlei dingen leren over de gewoontes in Nederland. Ze moeten ook leren hoe je sollicteert. Ze zijn niet gewend om zichzelf te presenteren, laat staan te vertellen wat hun kwaliteiten zijn. En leg maar eens de begrippen uit van kwaliteiten. Een brief en CV is ook een uitdaging. In hun eigen land ging sollicteren vaak via een netwerk en ging je werken bij een neef. Een netwerk moet in Nederland ook worden opgebouwd vanuit het niets. Wat houdt de baan in, wat voor soort contracten heb je hier? Dit is allemaal nieuw voor hen. Hierop heeft de ISD samen met het SPW een training ontwikkeld waar deze zaken aan bod komen.
Succesverhaal:
Liftco: werken en leren tegelijk.
Zorgbalans: aan de slag als helpende en na een jaar doorleren naast het werk.
Postnl: meerdere statushouders zijn hier aan de slag.
Huis ter Duin: meerdere statushouders aan de slag deeltijd en volledig.
Zorgboerderij: statushouder met allerlei psychische problemen nu wel een keer per week onder de mensen is en de dieren verzorgt. (sociale activering)
Oproep
Voor de statushouder is het belangrijk om werkervaring op te kunnen doen, te leren hoe het in een Nederlands bedrijf gaat. Vandaar mijn oproep aan u om een statushouder een stageplek/werkervaringsplek te bieden. SPW!
Vragen?