20 sept
Weekbericht clubbijeenkomst 20 september 2018
(verslag Pim Kool)
De voorzitter Raya Yousif heet iedereen van harte welkom.
Attendance van 26 leden: 64 %.
De borrel wordt geschonken door Pim Kool; hij is op 31 augustus 70 jaar jong/oud geworden.
Enkele mededelingen:
1. |
De flyer voor het tennistoernooi van 10 november is rondgestuurd. Graag aandacht hiervoor. |
2. |
Via Peter Kinkel en ons oud clublid Hans de Boer heeft de Rotaryclub Noordwijk eo ons (met partners) uitgenodigd voor een bijeenkomst op 14 november in Huis ter Duin. Spreker is de Russische ambassadeur. Hij geeft zijn visie op Rusland en Nederland. Aanvang 18 uur; kosten 23 euro p.p. Nadere informatie volgt. |
3. |
16 november staat ook al genoteerd voor een bezoek aan de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. De clublunch van 15 november zal dan zeker vervallen. |
4. |
27 september komt de gouverneur op bezoek. Graag allen passend gekleed en met speld! Zie voor het verdere programma in de komende weken onze app. |
Onze spreker Aad Otte vertelt over zijn hobby/liefhebberij onder de noemer “Rijden en in goede staat houden van motorfietsen van het merk BSA”.
Aad begint met een schets van de oorsprong van de streek waarin BSA tot wasdom kwam. De Midlands ook wel Black Country was in de 18e eeuw al volop in ontwikkeling door de delving van kolen en ijzererts. Daardoor ontstond al vroeg een florerende metaalindustrie.
Een voorbeeld daarvan is de ijzeren brug uit 1779 bij Coalbrookdale, waar je nog steeds overheen kunt. Het gebied liep na het ontwikkelen van stoomaandrijving voorop in de industriële revolutie. In deze context werd BSA in 1861 opgericht.
BSA (= Birmingham Small Arms) was in de 19e eeuw een wapenfabriek. Rond 1900 fabriceerde men ook (in coöperatief verband) grootschalig fietsonderdelen en vanaf 1910 motorfietsen. Deze motoren waren kwalitatief erg goed. Het merk speelde een hoofdrol bij de militaire motoren die in beide wereldoorlogen door de Engelsen werden gebruikt. In die tijd had men 30 jaar lang een marktaandeel van maar liefst 25%. Helaas ging het bedrijf in 1972 failliet en stopte de productie van motoren. Onderdelen zijn gelukkig nog wel ruimschoots beschikbaar, o.a. met behulp van internetsites.
Aad bracht zijn belangstelling voor oude beproefde tweewielers voor het eerst in 1972 in praktijk met een Raleigh fiets uit 1947. Deze gebruikt hij nog steeds.
Na het behalen van zijn motorrijbewijs begon de liefde voor BSA motoren.
In de loop der tijd heeft Aad 10 oude motoren gerenoveerd en ze rijden allemaal. ( o.a. een legermotor, racemotor, crossmotor, motor met zijspan). Daarnaast staan er nog de nodige “hobby” exemplaren in zijn werkplaats. Voor nadere details verwijs ik graag naar Aad.
Aad gaat (soms samen met Marca en de kinderen Tim en Vera) er jaarlijks in diverse motortochten op uit in binnen- en buitenland.
Hij is lid en voorzitter van de Nederlandse BSA Owners Club (circa 600 leden). Hierin worden diverse –ook internationale- motoractiviteiten georganiseerd.
Ondanks de vele tienduizenden kilometers zijn er behoudens 2 kleine cross ongevallen en een ongelukkig “kusje” van Marca geen echte ongelukken gebeurd.
Aad heeft nog in petto om ons later bij te praten over de moderne technische ontwikkelingen bij motoren, iets wat hij de digitale revolutie noemt.