25 juli
WEEKBERICHT
1. Datum 25-7-2019
2. Weekberichtschrijver Walter Jansen
3. Borrelschenker en aanleiding Walter Jansen (vanwege het mooie weer)
4. Attendance 16 leden, is 41 % 5 gasten van RC-Sassenheim
5. Mededelingen
Geen
6. Gastspreker Walter Jansen namens District-commissie Vocational Service
7. Onderwerp presentatie Dilemmaspel
Na een inleiding over zakelijke dilemma’s waarbij het model uit het boek De Integere Manager is uitgelegd:
INTEGERE MANAGERS ZIJN:
AUTHENTIEK Ze weten waarvoor ze gaan en staan. Integere managers zijn uit één stuk. Ze verschuilen zich niet achter anderen en geven duidelijk aan met welke praktijken ze zich niet inlaten. Ze hebben een duidelijk eigen geweten en zijn kleurrijk. BETROUWBAAR Ze zijn bestand tegen verleidingen en druk, en zijn consequent en consistent. Ze doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen.
CONSTRUCTIEF Ze gebruiken hun organisatie om waarde te creëren voor de stakeholders: economische waarde, ecologische waarde en sociale waarde. Integere managers zijn betrokken, invoelend en respectvol. Ze weten wat anderen van hen en van hun organisatie verwachten en geven, voor zover legitiem, daar ook inhoud aan.
Verder zetten ze hun medewerkers aan tot integer gedrag. Daarvoor beschikken ze over:
EEN ZACHTE HAND Om te inspireren en enthousiasmeren en om medewerkers te mobiliseren tot integer gedrag.
EEN BESCHERMENDE HAND Om medewerkers niet bloot te stE:11en aan te grote risico's en verleidingen. Zij stellen duidelijke grenzen voor hun medewerkers en stellen realistische doelen.
EEN STERKE HAND Om op te treden wanneer medewerkers over de schreef gaan. Zij zijn daarom alert op signalen van nietinteger gedrag en gaan ook actief na of zich mogelijke vormen van niet-integer gedrag binnen de organisatie voordoen. Gedogen komt in hun repertoire niet voor.
Stel 1 Na deze inleiding zijn de volgende dilemma’s met elkaar bediscussieerd:
Een (volstrekt gezonde) clubgenoot parkeert op een invalide parkeerplaats.
Stel 2 Je bent advocaat,
En een clubgenoot vraagt je te bemiddelen in een scheiding van een kennis. Het is een lastige en complexe zaak, waar veel vermogen mee gemoeid is. Hij wil het voor een vriendenprijsje.
Stel 3 Een van de clubgenoten overweegt op te zeggen. Hij voelt zich weinig gezien binnen de club en mist de waardering voor zijn inzet.
Stel 4 Een lid van de club vertelt jou in vertrouwen over een reorganisatie in zijn bedrijf en dat als gevolg daarvan verschillende functies worden opgeheven waarbij ontslagen niet te voorkomen zijn. Nu werkt een van jouw goede vrienden bij dit bedrijf en deze zit in moeilijke privé omstandigheden.
Voor alle vier is de vraag:
Wat doe je?
Met name dilemma 4 geeft een levendige discussie die wij gezamenlijk verder hebben uitgediept.
8. Programma volgende bijeenkomsten
Het programma van de eerstvolgende bijeenkomsten is te vinden op de Rotary in Nederland App en op de website van de club, onder ‘Mijn attendance’.
Op woensdag 31 juli 18:00 uur gaan we op bezoek bij RC Lisse Bollenstreek!
Aan de clubleden:
Graag je aandacht voor het correct invullen van je aanwezigheid voor de eerstvolgende bijeenkomst en aandacht voor de data waarop je verantwoordelijk bent voor de invulling van het programma en/of voor het schrijven van het weekbericht.