Democratie binnen Rotary

Om de drie jaar komt het Rotary ‘parlement’ bijeen, de Council on Legislation. In april 2025 konden de circa 520 districten weer hun ‘delegate’ naar Chicago sturen om met elkaar te overleggen en daarna te stemmen over 86 voorstellen om de wereldwijde Rotary regels aan te passen.

Veel hiervan zal de gemiddelde Rotarian maar matig interesseren. Het gaat veelal over de organisatie, aansturing en financiën van Rotary International. Maar er zijn ook voorstellen die de clubs direct raken door het aanpassen van de verplicht gestelde verenigingsstatuten. Uiteindelijk zijn er 31 van de 86 wijzigingsvoorstellen aangenomen. Deze wijzigingen gaan al op 1 juli a.s. in en worden zo snel mogelijk in het Nederlands vertaald en waar nodig aangepast aan onze wettelijke bepalingen. Dit wordt centraal verzorgd door deskundige juristen; onze nieuwe clubstatuten komen vervolgens dit najaar beschikbaar.

Belangrijke wijzigingen vanuit de COL 2025 zijn:

  • Het verhogen van de Rotary International contributie met circa 4% per jaar.
  • Naast een jaarvergadering (met verkiezingen en jaarrekening) houden voor 31 december, moet een club ook voor 31 januari een extra ledenvergadering organiseren waarop de halfjaarcijfers worden gepresenteerd.
  •  Voor het oprichten van een nieuwe Rotaryclub wordt het minimaal aantal charterleden verlaagd van 20 naar 15 personen. De eenmalige ‘admission fee’ blijft gehandhaafd.
  • De aloude naam PETS wordt vervangen door PELS, de President-Elect Learning Seminar. Het deelnemen hieraan blijft verplicht voor degenen die clubvoorzitter willen worden.
  • Clubs dienen het lidmaatschap te ontnemen van personen die zich daar niet meer voor kwalificeren (die niet voldoen aan onze hoge ethische normen). Als een club dat niet zelf doet, dan kan de RI Board daar nu opdracht toe geven. Ook kan de Board het lidmaatschap van een club ontnemen als er Foundation gelden zijn misbruikt.
  • De verplichting om een jaarlijkse Districtsconferentie te houden is komen te vervallen.  Blijft echter wel dat er een formele vergadering van de clubs moet zijn voor de formele zaken die moeten worden geregeld, inclusief verkiezingen en stemmingen.

Er zijn twee voorstellen ingebracht om voor Rotaractclubs een maximum leeftijd in te stellen: één van 25 jaar en één van 40 jaar. Beiden hebben het niet gehaald, daarom kunnen deze clubs nog altijd zelf een eigen maximum vaststellen in hun huishoudelijk reglement.

Wist u trouwens dat het clubbestuur van de eigen bestuursvergadering een schriftelijk verslag moet maken en dat binnen 30 dagen beschikbaar stellen aan de leden! Zie artikel 7.3 van de eigen statuten. Het voorstel om dit naar 45 dagen te verlengen is verworpen. De termijn blijft ongewijzigd op 30 dagen staan. 

Zie voor meer informatie het verslag op rotary.nl (Council on Legislation) en/of de uitgebreide informatie op rotary.org (Council on Legislation | My Rotary).

Rotaryclubs kunnen via hun district zelf wijzigingsvoorstellen indienen voor de COL 2028. Dit moet vóór 31 maart 2027 plaats vinden.



De NL COL-vertegenwoordigers:

1550 Zuid-Oost Nederland      
Leny Goijer

1560 Oost Nederland             
Wim Benard

1570 Midden Nederland         
Bauke Boersma

1580 Noord-Holland              
Barbara van Goethem

1590 Noord-Nederland                      
Hans Jansen

1600 Zuid-Holland                 
Josje Bootsma

1610 Zuid-West Nederland     
Peter de Waard