© 2025 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Aanpassing Rotary regels

De regelgeving van Rotary is niet in steen gebeiteld, maar wordt om de drie jaar op veel onderdelen aangepast. Dan komt het ‘parlement’ van Rotary International bijeen in de Council on Legislation. Ieder van de circa 520 districten mag daarvoor een stemgerechtigde vertegenwoordiger naar Chicago sturen, naar de geboorteplaats van Rotary.

In april jl. waren er in totaal 496 delegates (oud-gouverneurs) aanwezig om te discussiëren en vervolgens te stemmen over de 86 wijzigingsvoorstellen die de districten en de RI Board hadden ingebracht. Het is altijd weer een strak georganiseerd geheel. Met strikt afgemeten spreektijden, een onverbiddelijke voorzitter en een modern digitaal stemsysteem. En dat van 9.00 uur in de ochtend tot 17.00 in de namiddag, met zo’n 600 personen bijeen in een grote congreszaal zonder enig zonlicht. Veelal met hoofdtelefoon op, om de vertaling van de bijdragen uit verschillende taalgebieden te kunnen volgen.

Voor de 7 districtsvertegenwoordigers vanuit Nederland was dit zeker geen feestelijk uitje, maar serieus werken waarbij continue aandacht was vereist. Hierover was eerder in ons eigen land al veel leeswerk en overleg voor gepleegd, om zo goed mogelijk voorbereid aan de COL te beginnen.

  • Van de 86 voorstellen zijn er:

    • 31 aangenomen
    • 37 verworpen
    • 11 teruggetrokken
    • 4 verwezen naar de RI Board voor nadere beschouwing/uitwerking
    • 3 ‘postponed indefinitely’, oftewel betuttelende voorstellen die de COL-delegates zelfs niet wilden behandelen

Voor gedetailleerde informatie over de COL, de inhoud van de voorstellen in 2025 en de stemmingsuitslagen per voorstel, zie Council on Legislation | My Rotary.

De aangenomen voorstellen, die ingaan per 1 juli 2025, worden de komende tijd door Rotary International verwerkt in de regelgeving waaronder o.a. de Club Constitution. Zodra de nieuwe (internationaal identieke) clubstatuten in het Engels beschikbaar komen, worden deze door juridisch specialisten naar het Nederlands vertaald en waar nodig aangevuld met specifieke Nederlandse wettelijke verplichtingen. De nieuwe statuten (verplicht voor iedere Rotaryclub) komen daarmee in het najaar beschikbaar.

Het zal duidelijk zijn dat niet al het besprokene en gewijzigde voor iedereen van belang zal zijn. Vandaar dat we ons beperken tot die zaken die de leden, de clubs en het district direct raken.

  • Waar altijd lang over wordt gesproken is natuurlijk de contributie; de afdracht per Rotarian aan de wereldwijde organisatie Rotary International. In de discussies merkt ieder de druk vanuit de COL naar de RI Board, om zo efficiënt mogelijk te werken en de kosten te drukken. Ook de financiële transparantie en informatie over de projecten moet verbeteren.  Vanuit Japan en India kwamen zelfs voorstellen om de contributie voor de komende drie jaar te bevriezen of minimaal te verhogen. Dit zou vergaande aanpassingen vergen. Maar met grote meerderheid werd het voorstel van de RI Board gevolgd om met 4% per jaar (de verwachte inflatie) te verhogen.


    Pogingen om de doelstelling van onze organisatie (Object of Rotary) te veranderen faalden. Dat ging om het wijzigen in de statuten van het woord enterprise (ondernemingsgeest) naar activity. Een ander voorstel ging om bedrijf en beroep uit de teksten te halen. Dat riekt echter naar het loslaten van ons classificatiebeginsel en raakt de kern van vocational service. De vereiste 2/3 meerderheid bij RI Constitution werd hierbij niet gehaald (hoewel het wel bijna 50/50 was!!).

    Hoewel er in de Rotary bepalingen al wordt uitgesproken dat Rotary zich dient te onthouden van religieuze of politieke stellingname, werd dit nu nog eens duidelijk vastgelegd in de Bylaws. Het is prima dergelijke zaken te delen, onderzoeken en bediscussiëren (ook in clubbijeenkomsten), maar dit blijft zonder het maken van een keuze door Rotary.

    Naast de COL kennen we de jaarlijkse Council on Resolutions, waarin (thuis/digitaal) gestemd wordt over verzoeken van districten aan de RI Board. Nu is bepaald dat de Board binnen 6 maanden op de aangenomen verzoeken een reactie moet geven.

  • Rotaractclubs kennen in de statuten voor hun leden een minimum leeftijd van 18 jaar, maar er is geen wereldwijd maximum bepaald. Dat kunnen de clubs zelf bepalen in hun (niet verplichte) huishoudelijk reglement. Er lagen twee voorstellen, een maximering op 25 jaar en één op 40 jaar. Beiden hebben het niet gehaald, zodat de keuze aan de club zelf blijft.
    Aangezien de verhouding bij 40 jaar bijna 50-50 was, is te verwachten dat dit onderwerp in een volgende COL weer aan de orde zal komen.

    Voor het oprichten van nieuwe clubs is er goed nieuws. Het minimaal aantal charterleden wordt verlaagd van 20 naar 15 personen. Het voorstel om daarbij ook de eenmalige ‘admission fee’ voor RI af te schaffen heeft het echter niet gehaald.

    Ieder clubbestuur heeft de verplichting (zie clubstatuten artikel 7.3) om van de bestuursvergaderingen een schriftelijk verslag te maken en dat binnen 30 dagen beschikbaar te stellen aan de leden !! Het voorstel om dit naar 45 dagen te verlengen is verworpen, hoewel een wat langere termijn het bestuur de mogelijkheid gaf het verslag in een volgende vergadering eerst zelf goed te keuren. Het blijft dus 30 dagen. 

    In diezelfde statuten (artikel 7.2) staat ook dat clubs voor 31 december een jaarvergadering moet houden met verkiezing van bestuurders en presentatie van het jaarverslag. Maar er staat ook in dat in die vergadering reeds de halfjaarcijfers worden verstrekt. Dat is echter onmogelijk, want de eerste helft van het Rotaryjaar is dan immers nog niet afgerond !! Vandaar dat nu is bepaald dat deze halfjaarcijfers (1/7 – 31/12) in een separate vergadering voor 31 januari aan de orde moeten komen.

    Rotary wil geen rotte appels in ons midden handhaven. Niet voor niets streven we naar het toepassen van hoge ethische normen. Clubs dienen daarom het lidmaatschap te ontnemen van personen die zich daar niet meer voor kwalificeren. Als een club dat niet zelf doet, dan kan de RI Board daar nu opdracht toe geven.

    Ook kan de Board het lidmaatschap van een club ontnemen als er Foundation gelden zijn misbruikt.

    Tijdens de COL waren er veel voorstellen die van delegates de kwalificatie ‘micro-management’ kregen. Soms nogal betuttelende voorstellen over start- en eindtijden van clubs, over attendance regels, over clubcommissies, etc. Deze werden of met ruime meerderheid afgewezen, of er werd na directe stemming besloten ze in het totaal niet te behandelen. De COL laat dus daarbij veel over aan de club zelf om hun bijeenkomsten op gepaste wijze te regelen.

  • Hoewel enkele districten al voor de fanfare uitliepen, is de naam PETS nu per 1 juli officieel gewijzigd in PELS. De President-Elect Learning Seminar. Met als argument dat het geven van training toch meer van de ‘boomers’ is, terwijl de jongere generaties liever kennis via learning tot zich nemen.

    Maar ’what’s in a name’, het deelnemen aan de PELS is heel belangrijk en blijft verplicht voor degenen die clubvoorzitter binnen Rotary willen worden.

    Een verplichting om ook nog een alternatieve training te organiseren  voor degenen die niet bij de PELS kunnen zijn, werd afgewezen. Dit wordt toch min of meer als vrijbrief gezien om de officiële PELS te kunnen mijden als het even niet uit komt.

    De Districtsconferentie kent wereldwijd vele gezichten. Soms een groots meerdaags festijn, vele activiteiten met daarbij ook allerlei Rotary verkiezingen (in Afrika). Of zoals bij ons soms een moeizaam (en kostbaar) gebeuren waar we nauwelijks leden voor enthousiast krijgen. De verplichting om een jaarlijkse Districtsconferentie te houden is nu komen te vervallen.

    Blijft echter wel dat er een formele vergadering van de clubs moet zijn voor de formele zaken die moeten worden geregeld, inclusief verkiezingen en stemmingen.

    Er werd voorgesteld dat om te kwalificeren voor het gouverneurschap er ervaring moet zijn in de districtsstaf, zoals in de functie van Assistent-Gouverneur.  Dit zou de ‘visvijver’ echter te sterk verkleinen en werd met ruime meerderheid afgewezen.

    Ook een verplichting voor het district om jaarlijks een ‘survey’ te organiseren met de clubs en de leden omtrent het toekomstige beleid, werd afgewezen. Maar wel met een nipt aantal.

    Hoewel een districtsgouverneur al een zeer ruim takenpakket heeft, zijn daar toch weer werkzaamheden aan toegevoegd. Dit betreft het promoten van het RI strategische plan en het participeren in de Grant-programma’s van de Rotary Foundation. Daarnaast moet de DG de Assistent-Gouverneurs ondersteunen, zodat zij het district verder kunnen ontwikkelen.

    Beiden zijn wel logische toevoegingen, maar we moeten daarbij ook het forse tijdsbeslag van een DG als vrijwilliger wel in het oog blijven houden.

  • Ten slotte wijzelf, als de door het district afgevaardigde COL-delegates. Onze benoeming voor 3 jaar gaat straks in per 1 juli van het Rotaryjaar direct na de COL in (ipv een jaar extra). Dit geeft meer tijd om je zelf voor te bereiden, maar ook om de clubs te helpen nieuwe COL-voorstellen in te dienen.

    De termijn om de zogenaamde ‘enactments’ in te dienen is met 3 maanden verlengd, zodat nieuwe COL-vertegenwoordigers niet direct in tijdsnood komen.

    Overigens blijft de COL ‘in person’, dus blijft het reizen naar Chicago in plaats van digitaal vergaderen (wel lastig met de tijdsverschillen). Ook wordt er geen limiet gesteld aan het aantal termijnen dat iemand COL-delegate mag zijn. Gezien de gemiddelde leeftijd van degenen die daarover stemden, is die uitslag (met enig sarcasme) niet echt verwonderlijk.


De NL COL-vertegenwoordigers: