xx

Geschiedenis

Op 23 februari 1905 kwamen de jonge advocaat Paul Harris en drie vrienden (een kleermaker, een kolenhandelaar en een mijningenieur) samen in een klein bureau in Chicago. Het doel van de eerste Rotaryclub was zeer eenvoudig, met name vriendschap en uitwisseling van beroepservaring onder zakenlui. Per beroep kon slechts één iemand lid zijn.

De eerste Rotaryclub in Nederland (RC Amsterdam) werd in 1923 opgericht, al binnen vier maanden gevolgd door RC Utrecht.  Naarmate Rotary groeit, evolueert haar doel van professionele onderlinge hulpverlening naar maat- schappelijke dienstverlening. Eén van de eerste projecten was het bouwen van openbare toiletten nabij het stadhuis van Chicago en het uitdelen van voedselpakketten.

In 1917 ontstond de Rotary Foundation. De foundation financiert de meeste Rotaryhulpacties en draait volledig op giften. Het motto is ‘Doing Good in the World’.

Whatever Rotary may mean to us, to the world it will be known by the results it achieves.

Paul Harris
Rotary founder

Onze voortdurende inzet

Die toewijding blijft bestaan via een organisatie die echt internationaal blijft. Slechts 16 jaar na de oprichting had Rotary clubs op zes continenten. Onze leden strekken zich nu uit over de hele wereld en werken aan het oplossen van enkele van de meest uitdagende problemen ter wereld.

We zijn niet bang om groots te dromen en gewaagde doelen te stellen. We begonnen onze strijd tegen polio in 1979 met een project om 6 miljoen kinderen in de Filippijnen te vaccineren. Tegenwoordig blijft polio endemisch in slechts twee landen - ten opzichte van 125 in 1988.

Lees meer over onze geschiedenis