Geschiedenis van Rotary International

Rotary is een serviceorganisatie,  opgericht in 1905 door Paul Harris.  De leden steunen op verschillende manieren hun medemens zonder onderscheid van ras, geloof of politieke overtuiging.

Op 23 februari 1905 kwamen de jonge advocaat Paul Harris en drie vrienden (een kleermaker, een kolenhandelaar en een mijningenieur) samen in een klein bureau in Chicago. Het doel van de eerste Rotaryclub was zeer eenvoudig: vriendschap en uitwisseling van beroepservaring onder zakenlui. Per beroep kon er slechts één iemand lid zijn. De eerste projecten van Rotary waren het bouwen van openbare toiletten nabij het stadhuis van Chicago en het uitdelen van voedselpakketten.

In 1917 ontstond de Rotary Foundation van Rotary International (afgekort RI). De foundation financiert de meeste Rotaryhulpacties en draait volledig op giften. Naarmate Rotary groeide, evolueerde haar doel van professionele onderlinge hulpverlening naar maatschappelijke dienstverlening.

De eerste Rotaryclub in Nederland (RC Amsterdam) werd in 1923 opgericht, al binnen vier maanden gevolgd door RC Utrecht.

"Samen zorgen we voor een wereld waarin mensen zich verenigen en actie ondernemen om duurzame verandering te creëren - over de hele wereld, in onze lokale gemeenschappen en in onszelf"

Rotary in Nederland telt circa 500 clubs met in totaal ruim 16.000 leden.

Rotary wereldwijd telt ruim 1,2 miljoen leden en is daarmee een van de grootste service club ter wereld.

Doel Rotary

De lijfspreuk van Rotary ‘Service above Self’ geeft aan wat Rotary inhoudt, namelijk:

• bereid zijn om iets van jezelf te geven;
  • dienstbaar zijn aan de samenleving, o.a. door het beschikbaar stellen van je vakkennis en het meewerken aan fundraisingsprojecten.