IHE Delft Scholarships

C:\Users\HJ.Kloosterman\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\signature email Rotary IHE.JPG

Rotary Club Voorburg-Vliet is zeer actief betrokken bij een samenwerking tussen The Rotary Foundation (TRF) en IHE Delft. Deze strategische partnership tussen Rotary en het IHE Delft instituut voor Water Educatie is tot stand gekomen in November 2011, waarbij The Rotary Foundation (TRF) scholarships beschikbaar heeft gemaakt voor IHE Delft studenten uit ontwikkelingslanden, om in Delft hun 18 maanden durende MSc opleiding in “Water Management and Sanitation” te gaan doen.

In total zijn er sinds 2012 meer dan 130 IHE Delft studenten gesponsored door The Rotary Foundation (TRF) middels een Packaged Grant (totale Rotary investering meer dan $6.5 Miljoen). De studenten worden verwacht na hun studie weer naar hun thuisland terug te gaan om daar hun nieuw opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen, bij voorkeur in Rotary-gerelateerde projecten.

Tijdens hun verblijf in Nederland worden de studenten sociaal ondersteund door Nederlandse Rotarian host-counselors. De implementatie van de strategische partnership met IHE Delft is tot nu toe zeer voorspoedig verlopen. De IHE Delft studenten, komende uit 31 verschillende landen, zijn ondersteund door D1600 Rotarians komende uit 23 verschillende D1600 Rotary Clubs, we kunnen dit dus met recht een district activiteit noemen. Rotary Club Voorburg-Vliet heeft een zeer actieve rol in deze begeleiding en hebben in de loop van het programma al meer dan 20 studenten begeleid.

Map

Description automatically generated

De overgrote meerderheid (86%) is na het afstuderen teruggekeerd naar het thuisland en de meesten zijn werkzaam in de watersector, waarvan een deel actief in een Rotary waterproject terecht is gekomen. De impact van de partnership is dus zeer duidelijk aanwezig.

Het IHE Delft MSc programma begint elk jaar in oktober om 18-maanden later in april met een statige afstudeer ceremonie te eindigen in de oude kerk in Delft. In District D1600 worden sociale activiteiten georganiseerd voor de studenten: een welkomstparty voor de inkomende lichting Rotary-studenten, een halve dag Nederlandse taalcursus (met ‘examen’ in pannenkoekenhuis alwaar in het Nederlands besteld dient te worden) en een afscheidsdiner voor de vertrekkende studenten samen met alle counselors.

Meer informatie is te vinden op: