Estafette ‘Rotary 100 jaar’ doet Alblasserwaard aan

De emissieloze estafette ter ere van het honderdjarige bestaan van Rotary in Nederland, is gistermiddag door de Alblasserwaard getrokken. De fietsers gingen van Rotaryclub Noord en Merwede in Kinderdijk naar Rotaryclub Alblasserwaard in Bleskensgraaf om vervolgens door te fietsen naar Rotaryclub Sliedrecht. In Bleskensgraaf werd een aantal fruitboompjes overhandigd aan wethouder Jan Lock van de gemeente Molenlanden, als aanzet voor een voedselbos in Molenlanden.

Dit jaar is het 100 jaar geleden dat de eerste Rotaryclubs in Nederland zijn opgericht. Om dat te vieren wordt er onder andere een emissieloze Estafette georganiseerd. Deze is, per fiets, op 28 januari van start gegaan in het Olympisch Stadion in Amsterdam en verbindt de 500 clubs in Nederland met elkaar via 5.000 km over de mooiste fietspaden. De tocht eindigt op zaterdag 16 december in Hulst, waar een door Rotary aangeboden voedselbos wordt aangeplant.

Fruitboompjes

Vandaag ging de tocht door de Alblasserwaard, waarbij diverse leden van de verschillende Rotaryclubs de fietstocht aflegden en het ‘stokje doorgaven’. Bij restaurant De Burgemeester in Bleskensgraaf ontving wethouder Jan Lock uit handen van Rotaryclub Alblasserwaard een aantal – door Jungheim Fruit plants in Ottoland gesponsorde – fruitboompjes, als aanzet voor een lokaal voedselbos in Molenlanden; in navolging van het Rotary voedselbos in Hulst.

Rotary Alblasserwaard-lid Dirk Heijkoop (l) overhandigt de fruitboompjes aan wethouder Jan Lock (foto: Jan van Houwelingen).

Daarna werd de tocht vervolgd naar Rotaryclub Sliedrecht. Op 18 november gaat de toch verder naar de Rotaryclubs in Gorinchem, Asperen en Dussen.