Rotary laat vele wensen uitkomen

Dit artikel werd ook op 26 oktober 2023 in Het Kontakt gepubliceerd.

Naast het elkaar ontmoeten, inspireren, helpen en van elkaar leren, is het ondersteunen van goede doelen een hoofdtaak van de Rotaryclub. “Vroeger deden we dat in Afrika en Azië, maar tegenwoordig zoeken we het dichter bij huis”, legt Coby van Dongen, voorzitter van ‘Community’ – de commissie die zich met goede doelen bezighoudt – uit. “In 2018 hebben we bewust gekozen voor goede doelen in onze eigen Alblasserwaard. Daar is op dat vlak nog meer dan voldoende werk te verrichten.”

Oranje knotwilg

Met als thema ‘doe een wens voor een ander mens’ is toen de wensboom in het leven geroepen. De opvallende oranje knotwilg toert door de Alblasserwaard en verhuist eens in de twee maanden naar een andere goedbezochte locatie. Coby: “De bedoeling ervan is om aandacht aan mensen uit de Alblasserwaard te geven die dat echt nodig hebben. Iemand die een steuntje in de rug kan gebruiken of even op welke manier dan ook in het zonnetje gezet moet worden.” De fondsen hiervoor zamelt de Rotary Alblasserwaard zelf in door activiteiten te organiseren als de Fietsmolentocht en de Alblasserwaardse Haring-Paling Party.

Sinds 2018 zijn er inmiddels zo'n 140 wensen vervuld. Kleine wensen zoals een bloemetje, een etentje of een chocoladepakket, maar ook wat grotere wensen zoals een boottochtje over de Giessen, een laptop of kleding voor iemand die voor zichzelf nooit iets nodig heeft maar altijd voor anderen klaar staat. Zo werden onlangs dagtickets voor De Efteling geschonken aan veertien bewoners van de Peperhoeve in Oud Alblas. Ook de robotpoezen voor bewoners van de Groene Wei in Giessenburg en voetbaldoeltjes voor zorgboederij Wijland in Noordeloos staan Coby nog goed bij.

Snoeiwerk en auto’s wassen

“Dat is altijd erg leuk. De dankbaarheid die je ten deel valt is ontroerend. Maar we steken ook wel eens met de club de handen uit de mouwen. Zo hebben we al auto's gewassen en snoeiwerk verricht. Elke twee maanden halen we de wenskaartjes uit de boom. Als wij de wens kunnen vervullen, wordt er eerst telefonisch contact opgenomen met de indiener.”

Op dit moment staat de wensboom van de Rotary bij supermarkt Dirk in Hardinxveld-Giessendam.