Rotaryclub Zuidas (v/h Buitenveldert) viert 35-jarig bestaan

1973- 1974 Hoe is het begonnen?

Toen Jaap van Arkel veertig jaar werd moest hij de Ronde Tafel - waar hij al geruime tijd lid van was - verlaten. Jaap wilde zich graag opnieuw aansluiten bij een club als de Ronde Tafel, waarbij zijn voorkeur vooral uitging naar Rotary. In de club waarvoor hij eventueel in aanmerking kon komen was zijn classificatie evenwel vervuld en de geografische clubgrenzen waar binnen je rotarylid kon worden, werden nauwlettend bewaakt.

Dus wat doe je dan? Dan ga je voor jezelf beginnen. En daar legde Jaap de kiem voor de oprichting van de Rotaryclub Amsterdam Buitenveldert. Met veler hulp en assistentie, in het bijzonder van Piet Blauwhoff, maar ook van toenmalige gouverneurs en leden van de extensioncommissie, werden vele rotary hordes genomen. De club Amsterdam Zuid werd aangewezen als sponsorclub. Gouverneurs in die tijd waren: Tupker 1972-1973, van Empel 1973-1974 en Hardeman 1974-1975.

De extensioncommissie bestond uit de rotarians Broekmeijer en Smit (Kees). Deze commissie stelde nauwkeurig de grenzen in Buitenveldert vast van de nieuw op te richten club.

De club Zuid vaardigde Ton Koot af om ons te begeleiden naar het lidmaatschap van Rotary International en ons wegwijs te maken in rotaryland. Ton Koot heeft zich op voortreffelijke wijze van deze taak gekweten.

In september 1973 kwam de club i.o. iedere dinsdag van 12.15 tot 13.45 uur bijeen in restaurant De Lint aan de Amstelveenseweg.

Het kleine clubje van zes tot acht kandidaat-leden, daartoe uitgenodigd door Jaap van Arkel, groeide in de maanden die volgden, tot iets dat op een club ging lijken.

Op 23 oktober 1973 werd Maarten Schuit, directeur van het Esso Motor Hotel - nu dus

onze Holiday Innn - kandidaat-lid en al spoedig werd er verhuisd van De Lint naar het Esso Motor Hotel. Op maandag(?) 10 december 1973 volgde de installatie van de club en op 23 maart 1974 vond de feestelijke Charter-uitreiking plaats in het Esso Motor Hotel door gouverneur van Empel.

De Charter-leden, met achter hun naam hun classificatie, waren toen: Jaap van Arkel, accountancy; Flip Biemond, lucht passagiers- en vrachtvervoer, Piet Blauwhoff, notariaat; Ton Bosse, handelsbanken, Hans Breuer, fotografische artikelen, Anne Brouwer, beleggingsmaatschappij, Peter de Clercq Zubli, architectuur, Kees Degenkamp, geestelijke volksgezondheid, Wim Dubois, advocatuur, Friso Endt, journalistiek, Dirkjan Gerritsen, automobielen, Frits Haselhoff, wetenschappelijk onderwijs, Jack Haslinghuis, grammofoonplaten, David van Huiden, handschoenen, André Jurres, muziek, Hein Kolk, rozenkwekerij, Jan de Koning, baggerwerken, Wim van der Kwast, wetenschappelijk onderwijs, Janfrits Oostenbroek, bedrijfsorganisatie, Gert den Otter, wetenschappelijk onderwijs, Lex Redelé, bierbrouwerij, Focco van der Schaaf, belastingadviesbureau, Maarten Schuit, hotelbedrijf, Hendrik Tuinema, restaurants, Johan de Vroedt, reisbureau, Jaap van 't Westeinde, rooms-katholicisme.

Tijdens ons eerste clubjaar 1974-1975 was Jaap van Arkel voorzitter. De overige leden van het bestuur waren:

Wim Dubois, vice voorzitter

Piet Blauwhoff, secretaris

Ton Bosse, penningmeester

Dirkjan Gerritsen, commissaris clubservice

Flip Biemond, community service

Janfrits Oostenbroek, vocational service

Anne Brouwer, international service

Hendrik Tuinema (uit onze Lustrumuitgave 2003-2004)