Over de club

Onze club

Rotary Club Breda - Mark & Aa klinkt qua naam als een klok. En wellicht ook als een mond vol. Maar als je vanuit de tuin van ons oude thuishonk café Oncle Jean aan de Ginnekenweg uitkijkt over het fraaie Markdal, met de oudste oeververbinding over diezelfde Mark ten zuiden van de stad, dan weet je dat die naam meer dan spreekwoordelijk is.

Onze stad dankt zijn naam nota bene aan de Aa en dat maakt de clubnaam helemaal ladingdekkend. En een oeverbinding is een perfecte metafoor waar RC Breda - Mark & Aa voor wil staan: verbinden en met twee voeten in de Bredase samenleving waarbij het zuiden van de stad gevoelsmatig onze thuisbasis is. Dat die bewuste brug dan vernoemd is naar de duivel nemen we met een brede glimlach op de koop toe.

Clubwaarden

RC Breda - Mark & Aa is een club die binnen de Rotarykaders zichzelf wil zijn zonder tradities en idealen van Rotary en Rotarians wereldwijd ook maar enigszins te verontachtzamen. De ideeën die een ruime eeuw geleden het fundament vormden van Rotary zijn bij onze club wel in een moderner jasje gestoken. Waarden vinden we immers waardevol! En met dat fundament van Rotary zelf dragen we Fellowship, Service, Integriteit, Vernieuwing en Actieve Inzet van harte uit.

Karakter

Een fijne club. Vernieuwend waar het kan, traditioneel waar het hoort en dienstbaar aan de samenleving waar we middenin staan. Een helpende hand maakt het verschil. Zowel naar mensen en organisaties die onze steun in de rug kunnen gebruiken als naar onze leden. Want onze club stáát door en voor de mensen die op integere wijze voor elkaar en onze omgeving klaarstaan. Waardevol dus. Waarbij al onze activiteiten - van clubavond tot fondsenwerving en vrijwilligerswerk - met plezier gepaard gaan. Want ook plezierig genoegen is een waarde die we heel graag met elkaar delen. En dat plezier volgt vanzelfsprekend als je op vrijwillige, maar niet vrijblijvende, basis die waarden deelt met clubgenoten.

Samenzijn en verdieping staan hoog in het vaandel. Op clubavonden delen we glas en dis en luisteren we naar interessante (gast)sprekers.

De feiten op een rij

RC Breda - Mark & Aa, opgericht op 6 november 1990, is de jongste van de vier clubs in Breda. Het is een diverse club met leden met een gevarieerde, professionele achtergrond. De leeftijd loopt uiteen van 27 tot 69 jaar, met een gemiddelde van 53 jaar oud. Over de jaren heen hebben we 35 á 40 leden, met een vrouw/man-verdeling van 33/66%.

De club kenmerkt zich verder door: een platte en wendbare organisatie, die werkt vanuit een lange termijnvisie en optimaal gebruik van ieders kennis en kunde. In een inspirerende, veilige en vertrouwde omgeving leren en steunen leden elkaar.

Vanaf februari 2023 is Italiaans restaurant Barlucca op het Van Coothplein ons nieuwe thuishonk. Elke  maandagavond vanaf 17u45 treffen wij elkaar hier voor diner en inhoud.