Bezoek aan de Tweede Kamer

Studenten van Rotary Club Bunnik in Den Haag

BUNNIK – Onder leiding van oud Tweede Kamerlid Janneke Schermers bezochten dinsdag 26 juni leden van Rotary Club Bunnik en vier gaststudenten de gebouwen van het parlement in Den Haag. Bára Melichárková, Denisa Voborilova en Lukáš Valenta uit Tsjechië en de inmiddels naar Japan vertrokken Kaito Kawano kregen een uniek inkijkje in de werking van de Nederlandse democratie.

De delegatie van Rotary Club Bunnik op de trappen van het voormalige Ministerie van Justitie met in het midden Kathleen Ferrier. Foto: Regien Zalmé

Vanaf de publieke tribune was de kracht te zien van de Tweede Kamer ten opzichte van de regering: als Kamerleden mondelinge vragen hebben, is een minister verplicht te verschijnen en de vragen te beantwoorden. In dit geval was het Kamerlid Nine Kooiman (SP) die vaststelde dat de brandweer te vaak te laat komt. Ze vroeg minister Ivo Opstelten (Veiligheid) om een betere spreiding van brandweerposten. ‘Ik zit er bovenop’ antwoordde Opstelten met zijn karakteristieke basstem.

Janneke Schermers voerde het gezelschap door de diverse historische gebouwen die middels nieuwbouw aan elkaar gekoppeld zijn. Bezocht werd de oude Tweede Kamerzaal die verbazend klein oogt, met daarachter de rookkamer uit de tijd dat roken nog ‘gewoon’ was. De fractiekamer van het CDA werd ook even bekeken. Met de zo vaak in beeld gebrachte deur waarachter de CDA fractieleden zulke moeilijke tijden beleefden tijdens de kabinetsformatie vorig jaar.

Onderdeel van het bezoek was een ontmoeting met CDA Kamerlid Kathleen Ferrier, waarmee Janneke Schermers nauw samenwerkte. Ondanks haar drukke programma maakte mevrouw Ferrier even tijd vrij en maakte ze op charmante wijze kennis met de studenten. Welhaast hoogtepunt van het bezoek was de Handelingenkamer, een prachtige ingerichte ruimte met een glazen dak. Hier staan alle verslagen van de Tweede Kamer opgesteld in diverse etages. Eén plank is echter geheel leeg, het verwijst op indrukwekkende wijze naar de jaren 1940 – 1945. Jaren waarin de democratie tot stilstand kwam.

Op een terrasje op het zonnige Plein werd het bezoek afgesloten. ‘Oh oh Den Haag mooie stad achter de duinuh’, werd weer verruild met het rustige, maar ook zo mooie Bunnik. (Edward Mac Gillavry)

Uit: ’t Groentje van 4 juli 2012.