Kopij uit de Rotarian

Medical Equipment Bank én SlopB elk € 5000,-

RC Cuijk slaat twee vliegen in één klap (bron: Rotarian)

Medical Equipment Bank

D1550 - Begin dit jaar organiseerde de RC Cuijk een boekenbeurs. Het gevolg was een dubbelslag voor twee uitstekende projecten.

De opbrengst van € 10.000,- werd op de clubbijeenkomst van 11 juni overhandigd aan vertegenwoordigers binnen de club van de Medical Equipment Bank (MEB), een multidistrict- organisatie van Rotary Nederland, en van de Stichting Land Ontwikkeling Bangladesh (SLOB), een langlopend clubproject.

De MEB verzorgt namens Rotary in Nederland het inzamelen en verzenden van medische goederen – van ziekenhuisbedden tot microscopen of verbandmiddelen – voor ontwikkelingslanden. MEB heeft sinds de oprichting in 1998 inmiddels een 25-tal grote containers verstuurd, veelal naar Zuid-Afrika, maar ook naar Kirgizië en Mozambique.

Bestuurslid van MEB, PDG Paul van Maanen (RC Cuijk), mocht van zijn eigen clubvoorzitter Vincent Maassen € 5000 in ontvangst nemen. Juist op dit moment blijven de overige Rotaryclubs in Nederland wat achter met hun financiële steun voor dit prachtige werk en daarom komt de gift van de RC Cuijk erg goed van pas.

SlopB (Stichting land ontwikkelingsproject Bangladesh)

Eli Huijsman (RC Cuijk) nam ook € 5000 in ontvangst. Hij is namens de club een van de stuwende krachten achter SLOB. Deze stichting is ontstaan nadat een tiental jaren geleden de leerling Motalib van het Elzendaalcollege in Boxmeer in Bangladesh zijn roots zocht. Motalib is als adoptiekind opgegroeid in een Nijmeegs gezin. Wat hij aantrof in zijn geboortestreek was dermate onthutsend, dat hij besloot al het mogelijke te doen om een helpende hand te bieden aan ‘zijn’ volk.

Nadat hij in Nijmegen was afgestudeerd zocht en vond hij daarbij hulp bij RC Cuijk. Expertise, financiën en morele ondersteuning, ondergebracht in SLOB, waren de pijlers waarmee deze club samen met anderen scoorde om een voortvarend ontwikkelingsproject op te zetten. Het voortgangsproces loopt voorspoedig en breidt zich telkens uit.

In het kader van het project ‘water’ van Rotary International, waarbij iedere Rotaryclub over de hele wereld gevraagd wordt zich in te zetten voor gezond drinkwater, wordt het bedrag besteed aan het slaan van nieuwe putten door SLOB in voornoemde regio in Bangladesh. De waterputten worden tot 300 meter diep geslagen in verband met arsenicum in de bodem.