xx

.

Nijkerkdag geeft inkijk in werk Rotary Doctors

Voor Rotary Doctors Nederland is de Nijkerkdag altijd het hoogtepunt van het jaar. Het is terugblikken en vooruitzien. De bijeenkomst heeft een hoog reüniegehalte, omdat veel uitgezonden medisch personeel elkaar graag weer ziet om de verbondenheid te voelen die bij uitzending naar verre landen is gegroeid. Maar het is ook een dag waarop nieuwe initiatieven worden gepresenteerd en besproken. Voor medisch geschoolden die overwegen om ruimte te maken voor een dankbare inzet in landen die onze ondersteuning bitter nodig hebben, is “Nijkerk” een uitgelezen gelegenheid om zich goed te oriënteren. Zaterdag 13 november worden zij met open armen ontvangen. Op de site rotarydoctors.nl staat meer over de aanmelding.

Rotary Doctors Nederland startte in 1994. Wat sindsdien is gepasseerd, was vastgelegd in 70 rommelige ordners. Dankzij het werk van een nijvere Rotarian zijn die teruggebracht tot 11 ordners en kan hij in Nijkerk een gestructureerde terugblik geven van wat er in een kwarteeuw op gezondheidsgebied is gepresteerd.

Natuurlijk is er ook aandacht voor het tandheelkundige project in Ethiopië waar momenteel de eerste dental therapists worden afgeleverd. Met input van twee universiteiten is die aanpak zodanig opgezet, dat die nu eenvoudig kan worden gekopieerd. Het terugdringen van pillen door het aanleren van betere leefgewoonten om het groeiend aantal niet-overdraagbare ziektes terug te dringen, is ook een programmapunt. Tevens komt samenwerking van Rotary Doctors aan de orde met het instituut van Marianne Darwinkel, dat sinds 2012 aan de Keniaanse kust medische opleidingen verzorgt en de huisartseninzet van RDN in Kenia heeft geëvalueerd. Daaruit moet een sjabloon tevoorschijn komen dat ook elders kan worden neergelegd. De schakel via de Hanzehogeschool, die vanuit Groningen Marianne Darwinkel ondersteunt, biedt veel perspectief op nuttig werk.