Van winst naar waarden

Maatschappelijk en economisch succes worden van oudsher vooral afgemeten in geld. ‘Aandeelhouderswaarde vergroten’ is de mantra die nog steeds wereldwijd de economische verhoudingen beheerst. Die maatstaf voor succes keert zich nu tegen ons. lees meer

De financiële crisis van 2008 en de klimaatcrisis zetten ons nu voor het blok. Maatschappelijk welzijn en persoonlijk geluk staan onder druk. Gelukkig is er een tegenbeweging. De VN stelt duurzame ontwikkelingsdoelen vast, jongeren eisen concrete resultaten in het tegengaan van klimaatverandering, bedrijven kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Globalisering, technologisering en economisering vragen om een vernieuwd en breder waardenbegrip. Dit is van belang bij alle maatschappelijke beslissingen, het openbaar bestuur en in de economie.

Hoe wordt het menselijk leven, het samenleven (vitale relaties), het leven met en op deze aarde nu en later het beste gediend? Hoe kunnen we dit thema vormgeven? Suggesties:

• Een open avond met gezaghebbende spreker over aan mentale gezondheid verwante thema’s (eenzaamheid, depressiviteit, armoede, drugs en alcohol, geweld in gezinnen, etc.), waarin we ook de open dialoog met elkaar aangaan.
  •  Het instellen van een commissie mentale gezondheid binnen jouw club. Vrede en conflictbeheersing is het belangrijkste focusgebied van Rotary; die begint bij onszelf, thuis, op het werk, onze persoonlijke rol in de samenleving.
  •  Het onszelf en elkaar oefenen in de dialoogtechniek, de methodiek van verbinding.
  •  De goede doelen van Rotary die ik in mijn jaar ondersteun uitnodigen voor een presentatie bij jou op de club (zie verderop, End Polio Now, Endplastic soup).

Niet de ónmogelijkheden vooropstellen maar juist de focus richten op wat wél kan als wij onze krachten bundelen. Alleen ga je sneller, samen kom je verder!