Beroepenmarkt

Beroepenmarkt Baarn/Soest

Door Peter Beijer

,,Hoe kom je terecht waar je terecht wil komen?" Radiopresentator Robbert Meeder poneert een prikkelende stelling aan zijn leerlingen voor een half uur. Meeder is een van de ruim 36 gastdocenten die dinsdagmiddag voor de klas stonden tijdens de beroepenmarkt van het Griftland en de Waldheim MAVO. Samen met drie Rotaryclubs organiseerden de beide scholen het evenement om kinderen te inspireren en op ideeën te brengen.

POTPOURRI   Het is klokslag half twee en in de gangen van het Griftland-schoolgebouw regeert de rust en de stilte. In 36 klaslokalen vertellen professionals over hun beroep. Het is een ware potpourri van beroepen; van accountant en bouwkundige tot verpleegkundige en Jumbo-ondernemer. In het ene lokaal legt televisieproducent Frank Timmer uit hoe een productie van 'Beste Zangers' tot stand komt en een paar meter verder vertelt horecaondernemer Stephan Ott hoe hij restaurant de Eetvilla runt.

750 LEERLINGEN   De interactieve momenten tussen beroepsadviseur en leerlingen voltrekken zich in drie rondes van 25 minuten. Bijna 750 leerlingen van mavo, havo en vwo doen aan de Beroepenmarkt mee.

DENK NA  Robbert Meeder spreekt enthousiast over zijn leven als presentator van radioprogramma's Langs de Lijn en Radio Tour de France. Hij heeft wat kritische punten. ,,Jullie zien de hele dag nieuws op je telefoon. Hoe weet je of iets echt is, of dat het nepnieuws is? Denk na over alles wat je ziet. Ik werk bij de NOS en ik verzeker je; wat je van ons hoort of ziet, dat klopt."

CAMERAMAN   Een jongen vertelt aan Meeder dat hij cameraman wil worden. ,,Maar niet bij de NOS, dat lijkt mij saai. Het interesseert mij niet wat in de wereld gebeurt." Meeder glimlacht en vraagt wat de jongen dan wil. ,,Ik wil speelfilms maken." ,,Dat is ook een mooi vak", reageert de presentator. ,,Als je een droom hebt, ga ervoor en volg je hart", besluit hij zijn les.

OPEREREN   Daphne, Mirjam en Wendy zijn respectievelijk anesthesie- en operatieassistenten bij MC Tergooi en zij hebben het lokaal omgetoverd tot operatiekamer. Na de theorie met film en verhaal komt de praktijk. ,,Jullie mogen nu zelf een operatiewond gaan hechten en werken met bloeddrukmeters en andere apparatuur", zegt Daphne. De pubers gaan aan de slag met schaar, draad en een sponsje dat de huid moet voorstellen. Een tafel verder wordt een hartfilmpje gemaakt en leerlingen nemen elkaars bloeddruk op. De kinderen zijn enthousiast en vragen het drietal gastdocenten de oren van het hoofd.

FYSIO   Michiel Rood van Fysiopraktijk Soestdijk legt aan zijn klas uit welke verschillende disciplines in zijn beroep worden uitgeoefend. Of hij ooit iets geks heeft meegemaakt, vraagt de aanwezige Griftland-docent. ,,Een man kwam bij mij met nekpijn, bleek dat hij het stuur van zijn fiets verkeerd had afgesteld. Met het instellen van zijn fiets waren zijn klachten zo opgelost." Een nieuwsgierige leerling vraagt aan Rood of fysiotherapie een beetje verdient. ,,Tussen de 2500 en 4500 per maand. Daar kan je aardig van op vakantie", glimlacht Rood.

ROTARY-NETWERK   Jacques van der Vlies van Rotary Soestdijk, Astrid Rasch (ook van Rotary Soestdijk), Angelique van der Linden en Lisette Tijmensen van afdeling Soest-Baarn en Lisette van Breemen en Erik Zwart namens Baarn-Soest organiseerden samen met de scholen de beroepenmarkt. ,,Wij hebben het netwerk daarvoor”, vertelt Van der Vlies. ,,We organiseren dit nu al heel wat jaren, want met dit initiatief kunnen wij hopelijk iets betekenen in de keuze van hun vakkenpakket en/of de vervolgopleiding van deze scholieren.”