In de pers

Elke maand verschijnt er bij ZoGouds.nl een column geschreven door een aantal leden van onze eigen club in samenwerking met de Rotaryclub Gouda.

Column Mei 2024 "Rotary en werken met de jeugd" (nog niet gepubliceerd)

Rotary en werken met de jeugd

"Ha mevrouw, dat was nog eens een leuke les bij ons op school!"; Met deze woorden werd ik door een kind begroet toen we elkaar bij toeval in de Garenspinnerij tegen het lijf liepen. Het kan verkeren. People of action, mensen die de handen uit de mouwen steken en mooie activiteiten ontplooien, dat willen de Rotaryclubleden, ook wel Rotarians genoemd, uitstralen.
Ik houd er wel van. Meewerken tijdens een opschoondag, helpen bij een dagje uit voor ouderen, rennen voor het goede doel bij de Santa Run.
Daar kwam in mijn eerste clubjaar weinig van terecht. Wegens omstandigheden en andere verplichtingen moest ik regelmatig verstek laten gaan. Letterlijk dan.
Ik kreeg echter voldoende kans om mijn handen achter de schermen van de club uit de mouwen te steken. Maar het kan verkeren.

Twee maanden geleden werd ik benaderd door de Rotaryclub Bodegraven met de vraag of ik als voormalig stadsdichter dichters wist die het leuk zouden vinden om in het kader van het scholenproject Rotary Young Talent Event "Blijven Dromen"; poëzielessen te geven aan de groepen 7 van de basisscholen in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Met als doel een boek waarin de gedichten van de leerlingen worden opgenomen.

Ik wist voldoende dichters te vinden maar zelf wilde ik ook wel aan dit mooie rotary project van onze buren meewerken.
Zo kwam het dat ik op een ochtend in april poëzielessen stond te geven aan drie opeenvolgende klassen op een basisschool in Reeuwijk.
En wat was het mooi om deze lessen samen met dichters en Rotarians voor te bereiden om daarna te ondervinden hoe enthousiast de leerlingen speelden met taal.
Eén van de dichters merkte verrast op: "ik heb nooit geweten dat Rotary zúlke leuke projecten mogelijk maakte."

ou en of! Kijk maar eens op onze sites en wees welkom om kennis te maken tijdens een open dag bij één van onze clubs.

Eerdere columns:

Column 11 April 2024 "Is Rotary iets voor mij?"

Column 9 Februari 2024 "Doofblindendag"

Column 16 Maart 2024 "Weet u wat Rotary is?"