Het goede doel van BelCampolezing 2016

Het goede doel: Theatervooropleiding De Noorderlingen

Rotary Club Groningen Bel Campo

De opbrengst van de BelCampolezing 2016 gaat naar Theatervooropleiding en productiehuis De Noorderlingen:

De Noorderlingen Vooropleiding Theater is twee in één: opleiding en productiehuis voor talentvolle jongeren tussen 12 en 20 jaar. Uniek in Noord-Nederland. De opleiding biedt talenten een meerjarig les- en trainingsprogramma, gegeven door een team van makers; van acteurs en regisseurs tot componisten en choreografen.

Jaarlijks kan een aantal potentieel talentvolle leerlingen de bijdrage voor de lessen niet betalen. De bijdrage van Belcampo maakt het mogelijk om ook deze jongeren deel te kunnen laten nemen aan de twee lessen per week bij de Noorderlingen. Stichting De Noorderlingen heeft zelf onvoldoende middelen om jongeren toe te laten die de bijdrage niet kunnen betalen. Voor de betreffende jongeren betekent dit dat ze niet bij De Noorderlingen kunnen blijven als ze de bijdrage niet kunnen voldoen. Onze bijdrage kan juist ingezet worden om deze groep mee te laten doen en een kans te geven. Daarbij willen we ons richten op jongeren in de leeftijd van 18-20 jaar, waarvoor geen andere mogelijkheden zijn. Een jongere van 18 jaar die nog niet klaar is met de opleiding kan met onze steun de opleiding afmaken en daarna doorstromen naar de Theaterschool. Wij zorgen ervoor dat talentvolle leerlingen de kans krijgen een theateropleiding te volgen en af te maken, juist als ze dat zelf niet kunnen betalen.

Uit de meest getalenteerde jongeren die hun middelbare schooldiploma hebben gehaald en die van theater hun beroep willen maken, wordt jaarlijks de Productiegroep samengesteld. Onder regie van ervaren en jonge makers speelt en maakt de groep een seizoen lang professionele voorstellingen voor publiek. Dan zijn ze klaar om het huis te verlaten en te starten aan een van de landelijke theaterscholen. De Noorderlingen staat al 30 jaar garant voor spelers en makers die een aanwinst zijn voor de podiumkunsten. Overal in het landelijke theater- en filmcircuit duiken talentvolle Noorderlingen op!