NGSE

NGSE  (New Generation Service Exchange)

NGSE is een relatief nieuw Rotary Exchange programma voor jonge volwassenen tussen de 18 en 30 iaar, met een nadruk op vocational en service activiteiten, die graag een ervaring in het buitenland willen opdoen, hetzij tijdens hun studie, hetzij als jonge professional, om elders te beleven hoe hun vak daar wordt uitgeoefend.

Dankzij de New Generations Service Exchange, leren alle betrokkenen over het leven in een ander land, andere onderwijssystemen en arbeidsculturen. Naarmate ze hun blik op de wereld verbreden, ontwikkelen ze ook meer en dieper begrip van zichzelf, van anderen en van de wereld in zijn algemeen.

Dit programma is niet gebaseerd op wederkerigheid. Er is dus geen "morele verplichting" om uit te zenden of te ontvangen. Het is meer een kwestie van ondersteunen van vraag en aanbod.

Het dagelijkse programma van de kandidaten zal worden bepaald door het schema van activiteiten of lessen van de studie of stage waar de kandidaat voor komt. Bij voorkeur hebben deze een link met één of meerdere focusgebieden van de Rotary Foundation.

De duur van deze NGSE is variabel, maar doorgaans korter dan 3 maanden. Dit om visumaanvragen te vergemakkelijken. Voor een periode van minder dan 3 maanden is immers een "toeristenvisum" voldoende. Langere periodes (tot max 6 maanden) zijn soms bespreekbaar met gastland. De studie of stageplek voor de kandidaat moet geregeld zijn voor de aankomst van de kandidaat in het gastland.