POLIO

End Polio Now , Polio de wereld uit

Dit is een lang lopend project van Rotary International, waarbij samen met enkele partners (WHO, Unicef, Bill & Melinda Gatesfoundation) hard gewerkt wordt om de akelige, tot verlammingen en dood leidende ziekte Poliomyelitis (kinderverlamming) te bestrijden en te volledig te laten verdwijnen.

Wat is polio?
Polio, kinderverlamming is een zeer besmettelijke virusziekte, die het zenuwweefsel kan aantasten, en daardoor spierverlamming tot gevolg kan hebben. Slechts 1 op de 200 besmette mensen krijgt verlammingen, de rest heeft geen of milde klachten, maar kan de ziekte wel verspreiden. Het wordt overgebracht via contact met ontlasting, en is daardoor een groter probleem in populaties met slechte hygiënische omstandigheden. Armoede en gebrek aan basale kennis van ziekte en gezondheid spelen een belangrijke rol. Ook in gebieden met een lage vaccinatiegraad (bv de “Biblebelt”) kan de ziekte opnieuw de kop opsteken.

Is er een medicijn?
Een medicijn tegen polio, kinderverlamming, bestaat niet. In de jaren ‘50 zijn er enkele vaccins ontwikkeld, waarmee deze invaliderende ziekte kan worden voorkomen. Alle kinderen op de hele wereld moeten worden gevaccineerd om ze te beschermen. In het rijke deel van de wereld kwam dat al snel op gang, maar het arme deel moest wachten op initiatieven van buiten. Daarin nam in 1984 Rotary International het voortouw: End Polio Now.

Waarom doet Rotary aan poliobestrijding?
Een van de belangrijkste goede doelen van Rotary is het bevorderen van gezondheid in de wereld, en in 1984 is voor End Polio Now gekozen: Onze krachten bundelen met de WHO, Unicef, en de landen die het aangaat. Omdat Rotary wereldwijd opereert, komt alles mooi samen.

Helpt vaccineren eigenlijk wel?
Door stelselmatig alle nieuwe kinderen te vaccineren is het aantal patiënten gedaald van 300.000 per jaar in 1984 naar enkele tientallen per jaar. Afrika is in 2020 poliovrij verklaard, in 2024 komt het alleen nog in Pakistan en Afghanistan voor. In 2023 in beide landen 6, totaal dus 12 nieuwe gevallen.
Omdat slechts 1 op de 200 ziek wordt, betekent het dat het virus nog aanwezig is.

Hoeveel geld is er nodig?
Rotary heeft beloofd jaarlijks 50 miljoen dollar bijeen te brengen. Per Rotarian betekent dat ongeveer € 35,-- per jaar. Dat bedrag wordt door de Bill&Melinda Gates Foundation verdrievoudigd.

Het is nu toch klaar, waarom nog doorgaan met End Polio Now?
Het is bijna klaar, maar zolang het virus nog aanwezig is, loopt de hele wereld het risico om weer besmet te worden, ook besmette mensen nemen het vliegtuig. Tot het sein “Veilig” wordt gegeven, moet dus ieder kind in de wereld beschermd worden met een vaccinatie.

Wat kan ik doen?
Do mee aan de fundraising voor dit belangrijke project: Koop tulpenbollen, geef ze weg, of koop met je club een zak vol bollen, en plant die op een mooie plek in je dorp of stad. Of wordt lid van de Polio Plus Society, door jaarlijks € 100,-- te doneren. Bedenk met je club een eigen fundraiseproject.

Ik wil hier meer over weten, waar kan ik dat vinden?
De website https://polioeradication.org/ staat boordevol informatie, algemene, maar ook heel specifieke gegevens uit allerlei landen, tot op de maand nauwkeurig. Veel foto’s en filmpjes over de bestrijding van polio.

Ik wil mijn Rotaryclub meer vertellen over End Polio Now.

De polioambassadeur van D 1560, Herman Stiggelbout, vertelt je graag meer, en verzorgt met plezier een boeiende lezing over het onderwerp. Bel hem: 06 38050719 , of stuur een mail: hestiggelbout@gmail.com

End Polio Now Tulp

Jaarlijks werken veel clubs in Nederland mee aan de End Polio Tulpenactie. Met de verkoop van deze speciale tulpenbollen wordt de strijd tegen polio door The Rotary Foundation ondersteund.

Meer informatie: Endpolionowtulp.nl