Stages vallen in de prijzen

Drie leerlingen beloond voor prachtige stageverslagen.

Dit schooljaar hebben 62 leerlingen van V4 en V5 gebruik gemaakt van de mogelijkheid om aan het begin van de derde periode een meerdaagse beroepsstage te gaan volgen bij een bedrijf. In de meeste gevallen regelden de leerlingen deze stageplekken zelf en voor andere leerlingen konden stages worden geregeld via de Noordwest Academie (Medische stages) of de Rotaryclub Heemskerk/Uitgeest. Laatstgenoemde club ondersteunt onze beroepsstages al jaren en ook dit jaar beloonden zij de drie beste en interessantste stageverslagen met een prijs van €50,-.

Als prijswinnaars van dit jaar kwamen Sjoerd van der Plaat (V4b), Tijmen Hoedjes (V5a) en Nienke van der Pas (V5a) uit de bus. Op maandag 8 mei werden zij samen met hun stagebegeleiders uitgenodigd voor de prijsuitreiking in restaurant ‘Lekker aan de Haven’ in Uitgeest. Na het diner, aangeboden door de Rotary, vertelden de stagiaires hun bevindingen tijdens de stages en konden de aanwezigen vragen stellen.
Nienke vertelde enthousiast over haar stage in de Noordwest Ziekenhuisgroep, waar ze kennismaakte met de afdeling Interne Geneeskunde, een anamnese leerde afnemen en kon werken aan haar vaardigheden op het gebied van hechten en reanimeren.

Tijmen presenteerde aan de hand van een Prezi een stage die hij had weten te regelen bij Mark van Roosmalen in Eindhoven. Hij werkt bij Philips Emerging Businesses Handheld Diagnostics en hij leidt hier een team dat onderzoek doet naar eiwitten. Zo wordt er gewerkt aan een apparaat waarmee je via één druppeltje bloed kan onderzoeken of iemand een hersenbeschadiging heeft.

Tot besluit nam Sjoerd de toehoorders op humorvolle wijze mee in zijn bevindingen tijdens zijn stage bij het bedrijf Jansens & Dieperink in Zaandam, een bedrijf dat silo’s ontwerpt, fabriceert en verkoopt over de hele wereld, met name voor de petrochemische industrie.

Na de drie presentaties kregen de prijswinnaars hun prijs, een oorkonde en een bos bloemen overhandigd van Martijn Smit van de Rotaryclub.
Ook volgend jaar hopen we dat weer veel leerlingen een beroepsstage zullen gaan volgen en zowel de Noordwest Academie als de Rotaryclub Heemskerk/Uitgeest hebben hun medewerking al weer toegezegd.

Martijn Smit van de Rotaryclub Heemskerk/Uitgeest deelt de prijzen uit.

Laurent Sikkens
LOB- en stagecoördinator vwo