Bedrijfsbezoek bij Wit Flowerbulbs in 't Veld

Zo’n 20 leden (en een aantal partners) van onze club waren aanwezig bij het bedrijfsbezoek bij Wit Flowerbulbs in ‘t Veld

Van varkensfokker, groenteteler naar bloembollenteelt op deze locatie. In 1989 brandde de varkensstal af en ging men over op pootaardappelen, kolen en uien. De volgende generatie wilde graag wat anders en begon kleinschalig met bloembollen. Inmiddels is nu ca. 160 ha grond in gebruik voor het produceren van ca. 21 miljoen ‘stelen’ en 60 miljoen bollen per jaar.

Gedurende het jaar zijn er veel activiteiten rondom tulpen; Ontsmetten, planten, selecteren, tulpenkoppen, beregenen,bollen rooien, tril zeven, pellen. Wit heeft ook de mogelijkheid om tulpenbollen te prepareren voor de broeierij. Met prepareren wordt de koude periode na gebootst, hiermee worden de tulpen vervroegd.

Duurzaam; automatisering en robotisering breidde zich vanaf 2015 steeds verder uit en men ging ook starten met duurzaam ondernemen, o.a. met 4300 zonnepanelen.

In Juli 2020 is brand ontstaan en is verder nagedacht over duurzame bedrijfsvoering. Er is een waterbassin aangebracht, de nieuwbouw is gasloos uitgevoerd en er is een warmtebuffer die via wamtepompen verwarmd wordt op tijden dat de elektra goedkoop is. Wit Flowerbulbs gaat steeds verder met het duurzamer produceren en ook met zo min mogelijk chemische bestrijdingsmiddelen.

Tijdens de rondleiding door de prachtige hallen van dit bedrijf (de kuubkisten zijn tot 17 hoog opgestapeld) krijgen we een mooie indruk van dit bedrijf en de dynamiek waarmee zij te maken hebben. Peter, Nico en Jacob-Jan bedankt voor jullie inspirerende verhaal en rondleiding.

23 november 2023 https://www.wit-flowerbulbs.nl/