5 april
Verslag bijeenkomst d.d. 5 april 2012
Verslag bijeenkomst d.d. 5 april 2012
Borrel: Mieke Boxhoorn, ze is jarig geweest.
Attendance: Er zijn 25 leden aanwezig (57%) Als gast en spreker: Vincent Cornelissen.
Tom Wesseling en Koos Janson worden door Remy bedankt voor de organisatie van de rondleiding door Hillegom.
Rob Reisen en Jack de Vroomen worden door Remy bedankt voor de rondleiding door de Keukenhof. De president heeft een muntje in de wensput gegooid.
Raya Yousif, Albert Hurtak en Peter van Dijk hebben officieel het tuimelhek aan een speeltuin in Hillegom overhandigd.
Vincent Cornelissen: Henk van Os was één van mijn voorgangers. Op de BKD, bloembollenkeuringsdienst, dienen we met weinig criteria toch een oordeel te vellen.
http://www.bloembollenkeuringsdienst.nl/
Het thema in ons bedrijf is: verandering. Doel is ONT-wikkeling, dat wil zeggen alles minder ingewikkeld maken.
De grootste verandering is die van de bol. Je stopt die in de grond en er komt een bloem.
De keten van een bol loopt van de veredeling (keuze van de gewenste soort, gaat langzaam, daarom zie je soms een half bed), kwekerij, teelt. Daarna gaan de bollen naar een consument of richting bloemproductie.
De BKD kijkt bij de veredeling of het uitgangsmateriaal raszuiver en vrij van ziektes is.
De bedden op het veld hebben een barcode. Aan de hand daarvan kunnen de keurmeesters op het juiste tijdstip hun werk doen.
We maken onderscheid tussen:
ñ |
het beste materiaal, dat gaat weer de grond in. |
ñ |
droogverkoop |
ñ |
bloemproductie |
ñ |
afgekeurde bollen waar niets meer mee mag (< 1%). Dat gaat soms over groot geld. Het oordeel van de keurmeester wordt niet altijd prettig ontvangen. |
De BKD werkt met 85 man vast personeel. Op het ogenblik zijn er 40 man meer in tijdelijke dienst. De omzet is 8,3 miljoen euro. We houden toezicht op 20.000 hectare. De keuringswaarde is € 250,= per hectare.
Veranderingen:
ñ |
bedrijven worden groter en professioneler. Het areaal blijft gelijk en het aantal bedrijven is in de laatste 10 jaar gehalveerd. |
ñ |
De waardering van “Het Collectief” wordt minder. Meer private financiering. |
ñ |
Pas na de keuring mag gekopt worden. Het maakte vroeger voor een teler financieel niet uit hoe vaak deze de BKD liet komen. Nu dient voor elk bezoek apart betaald te worden. De telers kopen de producten van de BKD dus scherper in. Bij de overgang zat de BKD daardoor te ruim in het personeelsjasje. |
ñ |
Van taakgericht naar klantgericht. |
ñ |
Van reactief naar proactief. |
ñ |
KEES: kwaliteit, efficiëntie, effectiviteit, samenwerking. |
ñ |
Van rode cijfers (verlies) naar zwarte cijfers (winst). |
ñ |
Winst voor de BKD betekent een kostenpost voor de telers. Over vorig jaar hebben we 8% terugbetaald. De tarieven zijn met 5% omlaag gebracht. |
ñ |
Van klachten naar complimenten (dit was in het begin wat onwennig). |
ñ |
Van 16.000 soorten certificaten naar 2.000 (ONT-wikkeling). |
We zijn een ZBO (Zelfstandig BestuursOrgaan) in een stichting. Fytosanitair hebben we een gedelegeerde taak met verantwoording aan de overheid.
Toekomst: wat betreft de productie gaan we op termijn de strijd verliezen. Qua kennis en kunde zijn er nog maar weinigen die dit kunnen. Chili, andere landen en Frankrijk ten zuiden van de Bordeaux hebben ook goede grond en een gunstig klimaat.