11 februari
Verslag van de bijeenkomst op 11 februari 2016 in Villa Flora te Hillegom door Hans de Vries.
We werden op de borrel vergast door Pim Faas. De reden? Hij heeft ons de afgelopen periode met enorm veel info overlaad en dat was best zwaar (voor ons).
De attendance: 32 leden en 1 gast, meer dan 75 % dus.
Gouverneur Martje van der Brug schreef een brief aan de voorzitter naar aanleiding van haar bezoek aan onze club op 21 januari jl. Zij bedankt in de brief voor de goede ontvangst en concludeert dat wij het nog niet zo gek doen. “Waarvan acte”.
We worden door International Service opgeroepen ons (alsnog) aan te melden voor 9 april a.s., wanneer we met onze Duitse vrienden uit Bochum per fiets of auto de Veluwe gaan verkennen. Er zijn nog weinig reacties.
Opgeven bij Frieda Kruiderink.
Paul Groen, de opvolger van Johan Ram bij de Rabobank in onze streek werd door Koos Visser en Pim Kool voorgedragen als kandidaat-lid. Er zijn geen bezwaren tegen ingekomen.
Pim licht de kandidatuur nog eens toe. Hij kent hem al 15 jaar, zo bleek.
Hij zal Paul Groen nu uitnodigen om ons te bezoeken.
De spreker van vandaag is de heer Joop Veenis. Hij werd vorige week al aangekondigd als zelfstandig adviseur inzake kennis en innovatie voor overheden. De naam van zijn bedrijf is Veenis Professional Service, V.P.S. Er is nog een tweede bedrijf, Public Development.
Privé was hij o.a. betrokken bij de organisatie van de viering van “50 jaar Poelpolder”, Lisse.
Hij ziet zichzelf vooral als “verbinder”. Dat is de rode draad in zijn werk, dat hij nu 16 jaar doet.
Innovatie heeft betrekking op nieuwe dingen, zoals de zg. zelfsturende auto, waarvoor hij in Japan en de V.S. was, waarover zo meer. Daar richt V.P.S. zich vooral op.
Het tweede bedrijf is o.a. actief voor gemeenten als het gaat om ontwikkelingen in houding en gedrag van werknemers.
Aan de hand van een power point presentatie gaat Joop Veenis eerst in op de missie van Rotary. Die spreekt hem aan. Zoals bekend wil onze serviceclub nu meer weten over situaties in onze lokale samenlevingen die aandacht verdienen. Hij definieert hieruit 3 punten: 1. versterken van het “wij-gevoel” door het organiseren van evenementen waar iedereen welkom is, 2. mensen laten groeien, 3. Mensen helpen die tussen de wal en het schip vallen en wel zó, dat ze zichzelf versterken.
Joop zegt van huis uit ICT’er te zijn. De zelfsturende auto’s , het automatisch rijden, zijn sterk in opkomst. Computers en software zijn hiervoor belangrijk. De meeste autofabrikanten zijn er mee bezig. Behalve het merk Porsche!
Ook in Nederland wordt hierin flink aan de (openbare) weg getimmerd. Behalve de overheid zijn de TU Delft en TNO hierbij betrokken. Samenwerking op dit vlak is essentieel.
Grote software ontwikkelaars als Google en Apple werken trouwens niet samen.
Er worden al proeven ondernomen met zelfsturende auto’s op de openbare weg en het werkt! Al mogen de bewuste auto’s nog niet harder dan 25 km/uur rijden en zijn er bepaalde zaken die persé nog niet mogen. Nederland loopt hierin voorop.
Ook wordt er al geëxperimenteerd met automatisch rijdende vrachtauto’s.
In Japan, Tokio, wil men tijdens de Olympische Spelen daar in 2020, honderden robot taxi’s laten rijden.
Onze spreker zegt verder dat het wagenpark nog steeds groeit en dat het delen van het gebruik van auto’s dus een belangrijke ontwikkeling is.
Dat geldt ook voor voertuigen die met elkaar communiceren (connected zijn) en zg. people movers.
Moderne auto’s kennen met hulp van computers al veel mogelijkheden om het de chauffeurs gemakkelijk te maken, zoals we weten.
In zelfsturende auto’s zal de chauffeur overigens in bepaalde omstandigheden altijd de controle weer over moeten kunnen nemen. Hoe lang duurt het voordat hij of zij weer “in control” is? Dat ligt er aan. Waar ben je op zo’n moment mee bezig, waar ben je met je gedachten?
Wie gaat dit allemaal betalen? De infrastructuur zal er bv. op aangepast moeten worden. Komt dit alleen op het bordje van de overheid/de belastingbetaler terecht? Uit onderzoek is wel gebleken dat -niet vreemd- vooral jongeren geïnteresseerd zijn, maar die kunnen het minst betalen!
De minister van Infrastructuur ziet in ieder geval veel voordelen, waaronder minder ongelukken op de weg.
Het verhaal van Joop roept veel vragen uit de zaal op. Wanneer zal het bv. zover zijn?
Op aparte rijstroken kan het nu al. Vanaf 2020 op snelwegen enz.
Onze voorzitter sluit zeker zo’n tien minuten later dan gebruikelijk de bijeenkomst.