© 2025 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

28 februari

Rotarybijeenkomst 28 februari 2019.

De bijeenkomst vindt deze keer plaats in het hoofdgebouw van de bloemententoonstelling Keukenhof aan de Stationsweg in Lisse en werd georganiseerd door avenue Vocational Service waarvan Paul Groen de leiding heeft.

Om 12.15 uur werden wij gastvrij ontvangen in de bovenzaal van het hoofdgebouw van Keukenhof door Bart Siemerink, directeur van Keukenhof. Na een kop soep en een broodje dat ons werd aangeboden leidde Raya (voorzitter) de bijeenkomst in en gaf vervolgens het woord aan Bart Siemerink. Deze is zelf ook Rotarian bij club Haarlemmermeer van 1852.

De presentatie gaat over de uitdagingen van Bloemententoonstelling Keukenhof. Bart geeft ons een beeld van de marktkant van de organisatie. Maar eerst maakt hij duidelijk dat Keukenhof een stichting is met 100% eigen aandelen. De statutaire doelstelling van de stichting is : 1.:Het Landgoed te behouden en open te stellen voor het publiek en 2.: De Bloemententoonstelling te behouden en open te stellen voor het publiek.

Vervolgens schetst hij de ambitie. Keukenhof wil een belangrijke speler zijn, een visitekaartje voor Nederland en de sierteelt, een trendsetter met een voorbeeldfunctie. Keukenhof wil onafhankelijk blijven, een betrouwbaar toeristisch merk zijn, een belangrijk partner van andere partijen zoals bijvoorbeeld KLM, die zelf de tulp ook weer als belangrijk beeldmerk gebruikt, en zich richten op wereldwijd toerisme. Met een sterke PR wil Keukenhof mensen enthousiast maken voor bloemen.

Keukenhof heeft een vast personeelsbestand van 50 mensen. 20 op kantoor en 30 in de tuin. Daarmee richten zij zich op de corebusiness, voor het overige wordt alles ge-outsourced. In het seizoen werken er 50 tot 1250 mensen op Keukenhof) De strategie richt zich er op te focussen op de kerndoelstellingen (zie boven). Keukenhof wil doen waar het goed in is. Verder wordt bij de keuze van een nieuwe activiteit steeds eerst de vraag gesteld of het iets toevoegt voor de bezoeker.

De grootste uitdagingen liggen in de logistiek, de mensen en de markt. Keukenhof kan maximaal 68000 bezoekers per dag ontvangen. Dat is één keer gebeurt. Is eigenlijk niet wenselijk maar als het vaker gebeurt moet gekeken worden naar hoe daarop moet worden gereageerd. Het systeem van time-slots heeft Keukenhof al klaar, het kan maar Siemerink wil het liever niet gebruiken. Het is niet echt bezoekersvriendelijk. Voor het van Goghmuseum kun je zo’n rij laten wachten. Voor Keukenhof wordt dat moeilijk. Met betrekking tot de marktontwikkelingen blijken prognoses vaak niet betrouwbaar. Verwachtte men in 2015 dat Nederland in 2025 16 miljoen verblijfstoeristen zou ontvangen, in 2018 waren er al 17 miljoen. Verder zijn er vaak onverwachte nieuwe spelers op de markt met nieuwe concepten. Zo zijn er honderden busorganisaties die naar Keukenhof komen. De grootste Duitse speler koopt al 3500 tickets voor Keukenhof. Een nieuwe speler is Tiquets, een ticketplatform dat in 2 jaar ineens 35000 tickets verkocht. Nu verwacht men dat Klook (een chinees) en Viator (Amerikaans ticketkantoor) dit jaar van 0 naar 40.000 tickets gaan verkopen. Zij voegen echter weinig toe. Moet men die dan toch commissie geven?

Keukenhof beweegt zich in een veranderende wereld. Zo is er al een tijd een ontwikkeling van groepstoerisme naar individueel toerisme wat meer verkeersbewegingen met zich meebrengt.

Meer bezoek uit verre landen. Daarmee neemt de belasting op Schiphol toe. Wachttijden van 2 tot 3 uur op een bus van Schiphol naar Keukenhof zijn geen uitzondering meer. Bezoekers verwachten meer dan vroeger een totaalbeleving. Het totaalconcept inclusief goede restaurants, schone toiletten etc. Men verwacht elke dag 100% bloei. Er is weinig begrip meer voor het natuurlijke verloop van het seizoen. Voorts zijn de mogelijkheden door digitaliseren enorm toegenomen waar het bijvoorbeeld gaat om het bereiken van grote groepen mensen. Het persoonlijk contact wordt vervangen door contact via de nieuwe media. Ook de benadering van de pers/media vraagt aanpassing. Positieve of negatieve uitlatingen komen ook van zgn. influencers zoals bloggers en vloggers. De invloed hiervan is heel groot. Bij het trekken van aandacht moet rekening gehouden worden met een spanningsboog van nog maar 8 seconden (was 12). Een stabiel contact met grote klanten wordt minder doordat de contactpersonen daar vaker wisselen. Het toerisme is breed ontdekt als een groot economisch belang. Vaker dan vroeger worden bedrijven overgenomen. Private equity partijen komen op de markt en richten zich vooral op aandeelhouderswaarde. Keukenhof zal zich op de kwaliteit van het eigen park blijven richten en behoudt zelf 100% van de aandelen. Er is een hevige concurrentie in de toeristenmarkt en de liquiditeitspositie van veel bedrijven is zwak. Ook de sierteeltsector verandert structureel. Keukenhof heeft een relatie met 600 inzenders. De relatie met deze kwekers en exporteurs wordt zakelijker. Men wil scherpere afspraken voor wat men er voor terugkrijgt.

In de komende jaren zal aandacht gegeven worden aan de veranderingen in de sales bijv. aan B2B portals voor tickets waardoor de rol van de salesmanagers verandert. Aandacht voor online beantwoording van vragen, social monitoring dashboard. Verder werkt men aan herijking van eerdere doelen, verjonging zoeken (gemiddelde leeftijd van bezoekers is al verlaagd van 50 naar 46 jaar), versterking van de thuismarkt en aandacht voor de BRIC-landen. De hoge bezoekersaantallen van de laatste jaren verklaart Bart door het betere park, 8 weken bloeiend, betere relaties met partners en verder zat het ook gewoon mee in de toeristenindustrie. In geval van meer structureel te grote aantallen bezoekers op één dag is het Keukenhof nog niet helemaal duidelijk hoe hier mee om te gaan. Een hogere toegangsprijs zou wel kunnen maar wil men niet om Keukenhof voor ieder bereikbaar te houden. Vragen werden gesteld door Pim Faas, Hans de Vries en Onno Draijer. De antwoorden zijn in de tekst verwerkt.

Na deze boeiende en heel open presentatie over Keukenhof en de toeristische markt bezochten we het park waaraan de laatste werkzaamheden werden verricht zodat het er over drie weken weer prachtig bij ligt voor weer een succesvol seizoen.

Fred Broersen