Bedankbrief Glazen kunstkist Oegstgeest

t.a.v. de heer A. Plu

Oegstgeest, 15 december 2017

Geacht bestuur van Rotary Leiden AM en beste Arie,

Cultuurfonds Oegstgeest wil u bij deze hartelijk danken voor uw financiële bijdrage aan ons project van de Glazen Kunstkist in Oegstgeest.

Het Glazen Kunstkist project was een pop-up-expositie, ontwikkeld door een actiecomité van vijf jonge vrouwen, inwoners van Oegstgeest. Zij zijn in hun project gestimuleerd door het Cultuurfonds Oegstgeest. Het idee er achter was het inspireren en verrassen van de inwoners van Oegstgeest, jong en oud. Met deze pop-up expositie in de wijk kwam de kunst naar het publiek toe.

De glazen container was een bijzonder object, goed zichtbaar voor allen die het lopend,

fietsend of rijdend in de auto of bus passeerden. De beelden erin deden de rest.

Er is gekozen voor het spectaculaire werk van Casper Prager die in Oegstgeest opgroeide. Hij werd in Engeland opgeleid als smid en is inmiddels fulltime autonoom kunstenaar. Als plaats is gekozen voor het grote winkelcentrum in Oegstgeest, de Lange Voort. De zes meter lange glazen container werd geplaatst op een centrale goed bereikbare plaats, recht tegenover de ingang van de bibliotheek.

De in de glazen container tentoongestelde ijzeren maskers waren tien dagen lang te bezichtigen. De onthulling van de tentoonstelling liep parallel met de start van het

Open Monumenten- en Osgerweekend en was een van de trekpleisters gedurende dat weekend.

In het openingsweekend is onder leiding van Casper Prager, een workshop georganiseerd voor de kinderen, die aansloot bij de geëxposeerde maskerkunstwerken in de glazen kunstkist. Vanwege de grote belangstelling om zelf ook een (papieren)masker te maken, moesten helaas velen teleurgesteld worden. De papieren maskers zijn vervolgens tentoongesteld in de container.

De reactie van de bezoekers was overwegend positief tot zeer positief.

Cultuurfonds Oegstgeest beschouwt het project als geslaagd en vindt het voor herhaling vatbaar.

Nogmaals hartelijk dank voor uw bijdrage!

Met vriendelijke groet,

Jetteke Bolten-Rempt, voorzitter