Dorpsgolf Leusden groot succes

Onderstaand artikel van Frits van Breda over Dorpgolf Leusden stond in de Leusder Krant. We nemen het graag integraal over:

Leusdense Dorpsgolf groot succes

Met een ferme slag sloeg Burgemeester Gerolf Bouwmeester zaterdag op de Biezenkamp de eerste slag van de eerste editie van Dorpsgolf Leusden. Zijn bal miste het doel, maar dat deden na hem de deelnemers aan Dorpsgolf Leusden niet. Twaalf teams uit het Leusdense bedrijfsleven liepen de Twaalf ludieke holes die dwars door de straten van Leusden waren aangelegd. Holes die weer waren gesponsord door andere bedrijven uit Leusden.

Tezamen met de bijdragen van vele andere lokale sponsors werd een totaalbedrag van ruim 7000 euro bij elkaar geslagen. Een opbrengst die de organiserende Rotaryclub Leusden volledig gaat besteden aan diverse mantelzorgprojecten in Leusden. ,,4700 mantelzorgers, ofwel één op de zeven Leusdenaren. Mannen en vrouwen, soms jongens en meisjes, die een helpende hand bieden aan een hulpbehoevende partner, ouder, kind of of buurtgenoot. Van ruim 700 mantelzorgers is bekend dat ze langdurig mantelzorg bieden en overbelast zijn. Goed dat serviceclub Rotary Leusden zich inspant om met een sportieve en voor Leusden unieke actie daarvoor aandacht te vragen." Aldus burgemeester Gerolf Bouwmeester zaterdag bij de opening op De Biezenkamp van de eerste Dorpsgolfdag in Leusden.

De twaalf sponsorende bedrijfsteams van elk vier personen liepen in drie uur langs twaalf holes verspreid door het centrum van Leusden. De bedoeling is elke hole in zo min mogelijk slagen af te ronden. Elke keer was het een verrassing of de behaalde score vooral een kwestie was van golftechniek, behendigheid of puur geluk. Geoefendheid in het golfspel was dus zeker niet op elke hole de beslissende factor. Wie slaat er nu een balletje van 40 meter in een geopende postzak? Of in een dobberend bootje, vanuit een vrachtauto naar een vlaggetje of vanuit een zandhoop in een schuinstaande wijnton? Een menging van doordachte mooie of grappige uitdagingen, volledig gesponsord door bedrijven, winkeliers of particulieren. De leden van Rotary Leusden stonden bij elke hole als scheidsrechter om de scores bij te houden, de veiligheid in de gaten te houden en de deelnemers de juiste route te wijzen.

Intussen konden op de Biezenkamp ook voorbijgangers hun geluk beproeven met het oud- Vlaamse beugelspel, een serieuze golfles, een spontane gift of het trekken van een van de 200 gesponsorde prijsjes op het podium met een DJ. Indruk maakte vooral het door de Rotary Leusden samen met Larikslaan 2 bedachte Mantelzorgspel. Met een bordspel, kaartjes en een kop koffie kwamen voorbijgangers met elkaar in gesprek over ondersteuning en waardering van mantelzorgers.

Om 18.00 uur was alles opgeruimd en kon bij sportcentrum Theo Meijer worden nagepraat en de gesponsorde prijzen worden uitgereikt. Prijzen voor de creatiefste hole, de geestigste flight en de langste slag en de (vier) deelnemers die in één slag het bootje of postzak hadden weten te vinden. Met de meeste slagen eindigde ISVW die daarvoor werd beloond met een golfles. De winnaar was het team Van de Groep en Oltshoorn, die met het minste aantal slagen (34) het parcours van nominaal 40 slagen liepen.

Sponsors bedankt

We zijn als Rotaryclub Leusden erg trots en blij met de succesvolle eerste editie van Dorpsgolf Leusden. Een succes dat wij mede dankzij de bijdrage van onze sponsors mogen vieren. Hun bijdrage bestond niet alleen uit financiële middelen, maar ook uit hun enthousiaste steun voor de eerste editie van Dorpsgolf Leusden. Steun in de vorm van meedoen met een flight, ter beschikking stellen van prijzen en materiaal, inrichten van de holes, aanbieden van heerlijke gerechten en drankjes en/of ondersteuning van de organisatie. Veel dank daarvoor!

Opbrengst

Dorpsgolf Leusden heeft uiteindelijk € 7.500 opgebracht. De opbrengst gaat naar mantelzorgprojecten in Leusden. Rotaryclub Leusden overlegt met de deskundigen van Larikslaan 2 over de beste toewijzing van het geld. In ieder geval gaat een deel naar de Dag voor de mantelzorg op zaterdag 10 november aanstaande.

Meer info

Lees meer over Dorpsgolf Leusden en bekijk de foto's op www.dorpsgolfleusden.nl.