Wandelen voor Water 2020 (2)

WANDELEN VOOR WATER … … … MAAR DAN ANDERS

In maart zouden groepen 7 en 8 van basisschool ‘De Toonladder’ in Galecop weer gaan ‘Wandelen voor Water’. Meer dan negentig deelnemers zouden dan zes kilometer gaan lopen met zes liter water (vier petflessen) in hun rugzak. Helaas is dat er niet van gekomen. Toch hebben de leiding van de school en Rotaryclub Nieuwegein de leerlingen een mooi alternatief kunnen bieden: niet in groepsverband wandelen, maar individueel, langs opa’s, oma’s, ooms, tantes, verdere familie, buren, vrienden en iedereen, die hen zou willen sponsoren.

Dat is hen goed gelukt: ze hebben met z’n allen 950 Euro aan kleingeld opgehaald en daarnaast nog bijna 450 Euro via elektronische betalingen. Petje af voor de geweldige inzet van deze enthousiaste jongeren. Rotaryclub Nieuwegein heeft daar nog eens 500 Euro aan toegevoegd; al met al een mooi bedrag!

Een heel mooi bedrag zelfs! Want van alle scholen, die aan deze alternatieve activiteit hebben deelgenomen, is dit wel de op één na hoogste opbrengst! Daar mogen de leerlingen van ‘De Toonladder’ meer dan trots op zijn!

Op 16 juni zijn ‘onze’ helden op de foto gegaan en heeft de directeur, Leendert Jan Meijwaard, het opgehaalde geld overhandigd aan de watercommissaris van de club, Hannie van Baren.

‘Wandelen Voor Water’ wil kinderen bewust maken van het feit dat wij in Nederland gewoon water uit de kraan kunnen drinken. Dat is in veel andere landen wel anders! Vrouwen en kinderen besteden in ontwikkelingslanden vaak uren per dag aan het halen van water en dat water is lang niet altijd schoon. In een aantal landen is er zelfs nog een enorme kindersterfte door watertekort en hygiëneproblematiek. Elk jaar sterven veel kinderen aan cholera en diarree.

De opbrengst zal ten goede komen aan succesvolle sanitatieprojecten in Bangladesh. Hier laat men bij scholen waterputten bouwen, latrines aanleggen en voorlichting geven aan leerlingen over hygiëne. Hiermee voorkomt men dat kinderen onnodig ziek worden, school verzuimen of, erger nog, vroegtijdig overlijden.

‘De Toonladder’ heeft twee jaar geleden voor het laatst meegedaan aan dit project; dankzij die inspanning hebben de deelnemers toen een toiletgebouw bij een school in Bangladesh kunnen realiseren.