JAN BROKKEN IN HET KASTEEL VAN RHOON

Macintosh HD:Users:MacMaarten oud:Library:Containers:com.apple.mail:Data:Library:Mail Downloads:C6FD4A9C-0C71-403E-83AE-1FEE7CD828D8:image003.jpg

RHOON - Rotaryclub Rhoon-Barendrecht organiseerde dinsdag een dinerbijeenkomst in het kasteel van Rhoon met Jan Brokken als speciale gast. Brokken is niet alleen een zich inlevend en succesvol schrijver, hij ontpopt zich daarnaast ook steeds meer als meester-verteller. Zijn boeiende en meeslepende verteltrend over zijn nieuwe boek De Kozakkentuin bezorgde de Rotary een cultureel evenement met een gouden randje.

Het boek De Kozakkentuin speelt zich midden 19e eeuw in Siberië af en gaat over de vriendschap tussen Dostojevski en Alexander von Wrangel. Het was een tijd waarin een weldenkend deel van de adel in Rusland in opstand kwam tegen de autocratie. Schrijver Dostojevski was één van hen en werd 10 jaar verbannen naar Siberië. Alexander solliciteert in die tijd naar een post als officier van justitie in Siberië omdat daar de strafkampen waren en er op onmenselijke manieren gestraft werd. Dostojevski is dan juist vrijgekomen. De vriendschap tussen beiden ontstaat wanneer Alexander voor Dostojevski. brieven meeneemt van de broer van de verbanneling. Dostojevski kreeg behalve 10 jaar strafkamp ook een publiciteitsverbod opgelegd. Desondanks moedigt Alexander de schrijver aan zijn ervaringen in het strafkamp op te schrijven. ,,Mensen moeten weten welke erbarmelijke omstandigheden hier heersen." Dostojevski schreef Alexander zowel vele brieven als zijn aantekeningen uit Het Dodenhuis. Die brieven, geschreven in oud Russisch, liet Jan Brokken vakkundig vertalen. ,,Toen ik die binnen had, wist ik zeker dat ik moest schrijven over deze vriendschap." Zijn brieven over gevangenschap en dwangarbeid schrijft Dostojevski in montere en positieve taal. ,,In zulke omstandigheden kun je alleen overleven in het goede. In een dergelijke overlevingsstrategie past geen zelfbeklag." Wanneer Dostojevski zijn eerste brieven aan Alexander voorleest, raken beiden zeer geëmotioneerd en vallen zij als vrienden en geestgenoten in elkaars armen. De titel De Kozakkentuin verwijst naar een Datsja met die naam die Alexander huurde en waarheen hij Dostojevski uitnodigde om er te schrijven.

,,Ik schrijf over vriendschap omdat ik zulke goede vrienden heb", betoogde Jan Brokken tijdens zijn lezing in het kasteel. "Wat mij steeds weer fascineert is hoe vriendschappen elkaar naar boven kunnen tillen." Behalve in zijn boek De Kozakkentuin beschrijft Brokken ook in andere boeken vriendschappen. 'Een goede vriend heb je voor slechte tijden, een slechte vriend voor goede tijden', citeerde Brokken uit zijn boek 'In het huis van de dichter' waarin hij zijn vriendschap beschrijft met de pianist Youri Egorov. ,,Tijdens succesvolle concerten en toen Youri  gevierd was had hij honderden vrienden die met een glas in de hand meeklonken op zijn succes. Tot het moment dat Youri aids kreeg. Toen hij ziek werd had hij slechts twee vrienden." Jan Brokken baseert zijn verhalen op feiten. ''Het zijn waargebeurde verhalen. Door de werkelijkheid te beschrijven wil ik gepassioneerde literatuur ontwikkelen. Dat doe ik bewust om ons bestaan meer diepgang te geven. Door het beschrijven van de werkelijkheid wil ik ook meer begrip kweken bij de huidige generatie. Neem bijvoorbeeld de rol van de vrouwen in mijn boek De Vergelding. Die rol is enorm geweest en die hebben dit dorp en onze traditie vorm gegeven."  Zijn boek De Kozakkentuin wordt evenals De Vergelding in het Duits vertaald. De belangstelling vanuit Duitsland voor De Vergelding is enorm. ''Nog dieper dan in ons land", zegt Brokken. De belangstelling voor De Vergelding houdt aan.
Onder de gasten ook Gijs van de Westelaken, producent Column TV en scenarioschrijver Luuk van Bemmelen. Zij bereiden een drama TV-serie in zes delen voor over het boek De Vergelding. De serie zal in het najaar 2017 bij de VPRO op Nederland 2 te zien zijn. Gijs van de Westelaken was voordien eindredacteur bij de Haagse Post. Ooit ook de krant waarvoor Brokken schreef. ,,Wij kennen elkaar ongelooflijk goed. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het een gedenkwaardige productie wordt."