Rotary helpt

Automatisch gegenereerde beschrijving

PERSBERICHT

Rotary helpt St. Jan en Retraitehuis

Aanschaf van muziekinstrumenten en spellen voor dementerenden

Voor de dementerende ouderen in Huize St. Jan en het Retraitehuis heeft Rotary Uden diverse spellen en bijzondere hulpmiddelen aangeschaft. Het geld voor deze middelen werd opgehaald bij het benefietconcert van het orkest van de Koninklijke Luchtmacht dat de Rotary en Rabobank Uden organiseerden in november.

Muziekgeheugen belangrijk

Thomas Jansen, voorzitter van Rotary Uden, is betrokken bij de ouderen: “Een op de vijf mensen krijgt dementie en nog veel meer mensen worden er in hun omgeving mee geconfronteerd. Het muziekgeheugen of ritmisch geheugen blijft veel langer behouden dan het weetgeheugen. De leiding van het Retraitehuis en St. Jan wilden graag voor de dementerende bewoners van hun zorginstellingen iets extra’s doen. Dan is ons motto “Rotary Helpt” van toepassing en zijn we aan de slag gegaan!” Het contact werd gelegd en er werden wat mooie wensen ingewilligd.

Ontspanning en rust

“Dementerende ouderen hebben baat bij specifieke muzikale hulpmiddelen. Zo hebben we een Inmu Relax aangeschaft. Dit hulpmiddel vermindert stress en spanning door middel van muziek en vibratie. Dit helpt de persoon met dementie om zijn of haar eigen lichaam te voelen en te ontspannen. Dat is erg belangrijk voor deze groep mensen.”: vult Jansen aan. Andere middelen die cadeau werden gedaan waren een Oceandrum, waarmee de zee kan worden nagebootst en een Qwiek.snooze die helpt bij slaapproblemen. “Zowel St Jan als het Retraitehuis hadden diverse hulpmiddelen, zoals een percussieset, op hun verlanglijstje staan. Uiteindelijk zijn er naast deze set ook nog een Windgong, een beamer en diverse gerobotiseerde knuffeldieren gekocht. Deze hebben we onlangs mogen overhandigen aan de beide verzorgingstehuizen. We hopen, samen met Rabobank Uden, dat de geschonken middelen de bewoners helpen bij meer ontspanning en rust.”: vult een tevreden voorzitter aan. Het Orgelhuis in Uden heeft ook nog een cadeau in ontvangst mogen nemen. De Rotary heeft hen een nieuwe televisie geschonken voor in de gemeenschappelijke ruimte.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer info: Dennis van de Donk : 06-53187104