Viaans Dictee 2016

oosterlicht.jpg

De 6e editie van het Viaans Dictee op 17 november 2016 was een groot succes. We kunnen terugkijken op een geslaagde avond. Het was weer, als van ouds, gezellig. De 59 deelnemers brachten circa € 5000 bij elkaar. De Stichting Leergeld Vianen kan hier weer een aantal kinderen gelukkig mee maken.

De avond is mede mogelijk gemaakt door een groot aantal sponsors. Wij zijn hen natuurlijk zeer dankbaar voor hun bijdrage.

Het dictee was dit jaar geschreven door de Viaanse auteur John Toxopeus. Het thema sloot aan bij het Brederodejaar. Het dictee bestond uit 200 woorden. Ook dit jaar werd het dictee gelezen door de burgemeester van Vianen, Wim Groeneweg.

Voorafgaand aan het dictee konden deelnemers genieten van een heerlijk diner, bereid door leerlingen van het Oosterlicht. In de pauze speelde leerlinge Fleur den Besten op de piano en waren er leuke prijzen te winnen bij het Rad van Fortuin.

De prijzen werden dit jaar gewonnen door:

1e prijs Teams volwassenen: Team Stedelijk Museum: gemiddeld 17,8 fout

1e prijs Teams jongeren: Team Anna van Rijn

1e prijs Individueel jongeren (tot 18 jaar): Ceres Verkaik

1e prijs Individueel Volwassenen: Joke Buwalda (13 fouten)

Twee deelnemers deden buiten mededinging mee, aangezien zijn behoren tot de soort: Dictee-tijgers: Aart de Veer (4 fouten) en Dian van Gelder (11 fouten)

Deelnemer met hoogste bedrag sponsorgeld: Froukje Leeuwenberg (ca. €1.000)

Foto’s van de geslaagde avond op: Fotoalbum dictee 2016

De tekst van dictee is te vinden op : Tekst Dictee 2016

Een verslag geschreven door een van de deelnemers is hier te vinden en op http://www.dictees.nl/viaans-verleden-herleeft-in-dictee