Rotaryclub Vlissingen

5000 zomerpakketten
SHELTERBOXEN voor Turkije en Syrie
Geef een boek cadeau
Voedselbank Walcheren, geen cheque, maar bewustwording
Rotary Magazine
lees hier
jaarthema 2023 - 2024
klik hier voor een toelichting

ZEELAND VERWELKOMT LIMBURGERS

In 1953  waren het Limburgers die de Zeeuwen na de watersnoodramp afleiding van de zorgen thuis aanboden. Dat gebaar herhalen wij als leden van de Zeeuwse Rotaryclubs ruim vijftig jaar later. Rotarians in Zeeland hebben meegeholpen om de slachtoffers van de overstromingen in Limburg een kleine vakantie+ aan te bieden in Zeeland, een initiatief van RC Zierikzee.

Leden van RC Vlissingen faciliteerden verschillende uitstapjes, accommodaties en hielpen mee aan het vullen van welkomstpakketten voor de Limburgers. Grote dank aan CCXL voor het beschikbaar stellen van filmbonnen, Auto Poppe voor beschikbaar stellen van auto's en vervoer. Maar ook Deltapark Neeltje Jans, MuZEEum, Panorama Walcheren en Oorlogsmuseum. En niet te vergeten de restaurants in Vlissingen die een diner of lunch hebben aangeboden: Risotteria Castafiore, de Dighter, Solskin, Johnsons, de Gevangentoren, de Gecroonde Liefde, Panta Rhei en SEC Catering/Tante Kookt.

Wij bedanken de gemeente Veere voor de tas en bidon, het Waterschap Scheldestromen voor het windjack, Sligro Vlissingen voor de fles wijn, de Fa. J.B. Diesch voor de Zeeuwse babbelaars en Kaasboerderij Schellach voor de Zeeuwse boerenkaas.

De uitstapjes door o.a RC Vlissingen geregeld:

Deltapark Neeltje Jans | Vrouwenpolder
Zeeuws Museum | Middelburg
Bevrijdingsmuseum Zeeland | Nieuwdorp
Dijk- en oorlogsmuseum | Westkapelle
Zeeuws maritiem muZEEum | Vlissingen
Panorama Walcheren | Vlissingen
Het oude Brandspuithuis | Serooskerke
Watersnoodmuseum | Ouwerkerk (Schouwen-Duiveland)

Stralend neemt Marian Roos-Koolwijk deze week de cheque van 2400 euro van Rotary Vlissingen in ontvangst uit handen van kunstenares Agnes den Hartogh.

Weer een stukje dichter bij de hartenwens van de stichting Scheepsbouwgeschiedenis Vlissingen;  het gebouw van de gemeente kopen aan het eind van het jaar.  De stichting heeft de Oude Verbandkamer van de Schelde nu in bruikleen van de gemeente. De aankoopsom is een ton, plus kosten koper. De teller van de crowdfundingsactie om die koop te realiseren, staat inmiddels op ruim 80.000 euro. Stichting Moerman Promotie stort verder 25.000 euro als aankoop een feit is, bedoeld voor onderhoud van het pand. Den Hartogh: ,,Wij  willen ons als Rotary ook met het museum verbinden. Bijvoorbeeld een jaarlijkse sponsoring of daadwerkelijk de handen uit de mouwen steken?’’ Den Hartogh doneerde zelf een bedrag uit de verkoop van haar schilderijen van haar expositie Ode aan de Schelde in kunstencentrum Filiaal Vlissingen.

Rotaryclub Vlissingen participeert in het Zeeuwse project om getroffen Limburgers watersnoodramp een vakantie in Zeeland aan te bieden. RC Vlissingen benadert de plaatselijke horeca voor dinerbonnen, de Rotarians stellen welkomstpakketten samen en zorgen voor vervoer van en naar de accommodaties.

Zeeland helpt Limburg

,,In eerste instantie heette de actie Schouwen-Duiveland helpt Limburg, maar dat werd al gauw Zeeland helpt Limburg. We hebben mensen van de Recron in onze gelederen en van andere organisaties. Iedereen kijkt naar zijn eigen mogelijkheden"aldus Anita de Munnik, Voorzitter Rotary Zierikzee

Rotary Zierikzee coördineert de actie, maar het hele rotarydistrict Zeeland is al betrokken en de Rotary Limburg kijkt welke mensen in aanmerking komen. ,,Het is ook nog de vraag: in hoeverre willen slachtoffers in een gebied beneden NAP, zoals Zeeland, bijkomen?” De Munnik zegt dat er steeds meer organisaties aansluiten. ,,Er zijn ook bedrijven die gratis een diner aanbieden.”

RC Vlissingen op bezoek bij Bert en de Windroos

Hoogaars De Windroos wacht een lange én dure opknapbeurt: ‘De hele huid gaat eraf’

VLISSINGEN - Het duurt nog een tijdje voordat de Stichting Behoud Hoogaars (SBH) De Windroos kan laten bewonderen. Maar dat de bijna een eeuw oude hoogaars een aanwinst is en flinke investeringen in manuren en euro's waard is, staat voor de vrijwilligers vast.

,,Het wordt een heel serieuze klus”, zegt SBH-projectleider Bert Beerman. ,,We zullen wel een paar jaar zoet zijn met de renovatie van het schip en het gaat ons zeker tweeënhalf à drie ton kosten.” De Windroos is veertien meter lang en gebouwd in 1925. De hoogaars was eigendom van Rinus Platschorre, partner van voormalig commissaris van de Koningin Karla Peijs. Tijdens haar bestuursperiode werd het historische schip bij een aantal officiële gelegenheden gebruikt.

Bestuursoverdracht 3 juli 2021

Adri de Buck volgt Agnes den Hartogh op.