Houtactie Rotary Wassenaar
Rijnlandfestival
Rijnlandroute festival

Welkom op de site van Rotaryclub Wassenaar

Rotary Wassenaar hakt hout voor het goede doel

Houtactie voor Fonds Wassenaar en Shelterbox groot succes!

Op vrijdag 17 en zaterdag 18 februari staken een groot aantal leden van Rotary Wassenaar de handen flink uit de mouwen. Enkele weken eerder bleek een grote beuk bij een van de leden in de tuin op omvallen te staan. Omdat de boom al flink op leeftijd was bleek er een aanzienlijke hoeveelheid (stook)hout te ontstaan.

De boom werd professioneel omgehaald en in flinke schijven gezaagd waarna de leden van Rotary Wassenaar met professionele kloofapparatuur de schijven in haardgrote blokken hebben gekliefd.

In totaal werden 22 bigbags van een een kuub handmatig gevuld en door vrijwilligers thuisbezorgd.

De actie heeft uiteindelijk het volgende opgebracht: 22 m3 openhaardhout, een bedrag van € 2150 voor Fonds Wassenaar (dit bedrag wordt door Fonds 1818 verdubbeld tot € 4.300) en een bedrag € 3.400 aan shelterboxen de hulp voor de aardbevingen in Turkije en Syrië.

Dorpsgenoot en Rotarylid Bram Binnendijk bracht binnen het dorp met zijn tractor veel bigbags rond

Clubsite (besloten)

Rotary Activiteiten

Rotary Wassenaar werkt samen met andere Rotary's rondom Leiden

Op 23 juni 2024 organiseerde Rotary Oegstgeest samen met veel andere Rotaryclubs rondom Leiden een groots festival rondom de opkomende opening van de Corbulotunnel.

De tunnel die de A4 en de A44 zal verbinden is een groots project geweest en dient de stad Leiden van veel verkeer te ontlasten.

Eenmalig bestond de gelegenheid om de tunnels als voetganger of fietser te trotseren. Er waren hardloopevenementen van 1, 5 en 8 km georganiseerd en er was een fietstocht van 20 km met start in de tunnel. Dankzij de inzet van ruim 100 Rotary vrijwilligers van diverse clubs was het evenement een groot succes.

Het inschrijfgeld en sponsoring kwam ten goede aan het Jeugdfond Sport en Cultuur. Dit fonds maakt het kinderen mogelijk om mee te doen als er geen geld is om lid te zijn van een sportclub of muziekvereniging bijvoorbeeld.

Er werd in totaal  128.956,00 euro ingezameld waar heel veel kinderen van kunnen mee doen!

Jeudfonds Sport en Cultuur

Open monumentendag 14 september 2024

Ook in Wassenaar wordt de landelijke Open Monumentendag georganiseerd. De Historische Vereniging Oud Wassenaer en de Rotary Club Wassenaar hebben in 2023 besloten samen ieder jaar deze dag te organiseren. Dat de Historische Vereniging aan dit project meewerkt behoeft geen nadere uitleg. De Rotary Club Wassenaar doet mee omdat Rotary in Nederland 100 jaar geleden is gestart, in 1923. Rotary Club Wassenaar is opgericht in 1950 en op weg een monument van de gemeenschap te worden.

De gemeente, B&W en Raad zijn enthousiast over het initiatief van de twee organisaties.

De Historische Vereniging en Rotary Club Wassenaar hebben gezamenlijk een Comité Open Monumentendag Wassenaar opgezet. Dit Comité organiseerde die dag voor het eerst op 9 september 2023. Daarna zal de Open Monumentendag Wassenaar ieder jaar op de tweede zaterdag van september gehouden worden. In 2024 zal dat op zaterdag 14 september zijn.

De hele dag kunt u door middel van de speciale fietsroute langs de open monumenten fietsen, wandelen of rijden. Tussendoor vertellen we u ook iets over monumenten die prachtig zijn maar niet open.

Het thema voor de Open Monumentendag in 2024 is: ”Routes, netwerken en verbindingen”.

Meer informatie over de Opening met de Burgemeester op zaterdag 14 september, muziek en deelnemende monumenten, route enz. volgt binnenkort. We kunnen nu alvast verklappen dat de Opening om 10:30 uur zal zijn bij de Molen.

Klik op onderstaande button voor een overzicht van opengestelde monumenten en meer informatie.

Website open monumentendag Wassenaar