Bericht van Lisanne uit Ecuador

Bericht van Lisanne uit Ecuador waar ze drie maanden blijft

Hola allemaal!! Hier dan EINDELIJK mijn eerste mailtje vanuit Ecuador.. Sorry dat het zo lang heeft moeten duren, maar de internetverbinding hier is erg ingewikkeld. Bij mij thuis is wel internet, maar ontzettend langzaam, dus als ik eindelijk op hotmail ben moet ik er alweer af omdat iemand van de familie moet bellen (internet gaat via de telefoonlijn) Erg onhandig dus! Maar goed, nu kan ik eindelijk mailen, want ik heb 2 uur computerles op school, en daar kan ik niet aan meedoen omdat ze er al een half jaar mee bezig zijn.. Vandaar dat ik lekker even 2 uurtjes vrij ben om te kunnen mailen!

Schreeuwende klasgenoten

Hier is alles echt super!! Ik ben heel goed ontvangen en de mensen zijn echt superaardig! Ik voel me echt thuis bij ze, iedereen is even aardig voor me. Ze willen dat ik zo veel mogelijk te zien krijg van Ecuador, dus nemen ze me echt overal mee naar toe! Daar ben ik wel blij mee, want daarvoor ben ik hier uiteindelijk ook gekomen. Het enige minpunt is dat mijn ´moeder´ heel goed Engels spreekt en echt 5 kwartier in een uur praat, maar in het Engels. Erg gezellig hoor, maar van haar leer ik dus niks Spaans. Gelukkig ga ik sinds een week naar school, waar ik de hele dag door lessen in het Spaans volg en dus de hele dag Spaans hoor. Ik kan het allemaal redelijk volgen, als ze tenminste niet te snel praten. Ik heb het echt ontzettend naar m´n zin op school. Het is een meisjesschool, wat wel vreemd is maar erg gezellig!! Alle meiden uit m´n klas zijn superaardig en proberen me zo goed mogelijk Spaans te leren, want zij begrijpen wél dat ik dat graag wil leren! De eerste dag dat ik naar school ging en in de klas kwam wist ik niet wat ik zag. Alle meiden schreeuwden en gilden door elkaar, echt niet normaal! De één schreeuwde en de ander moest daar weer overheen schreeuwen om wat te zeggen en de lerares stond toe te kijken en af en toe hoorde ik ´silencio por favor´ (stilte aub), maar niemand luisterde en even later gilde de lerares zelf net zo hard mee. Ik wist echt niet wat me overkwam.... De lerares heeft totaal geen invloed hier en de meiden gillen en schreeuwen de hele dag door, echt om gek van te worden! De eerste dag kwam ik om 17u pas thuis (om 6u opgestaan want om half 8 begint de les) echt barstend van de hoofdpijn en supermoe... Maar het is verbazingwekkend hoe snel je ergens aan kan wennen; nu schreeuw ik waarschijnlijk zelf net zo hard mee, haha! De meiden uit m´n klas zijn echt gek, dus het is echt ontzettend gezellig!

voor de vaantjes muur

met andere exchanges

Quito

Een paar weken geleden ben ik naar Quito geweest (de hoofdstad van Ecuador, ongeveer 8 uur hiervandaan). Lange reis, maar met een supermooi uitzicht, want de hele route gaat door de bergen.. Echt fantastisch! Ik heb veel foto´s gemaakt dus die krijgen jullie uiteraard allemaal te zien! In Quito hebben we veel kerken, gebouwen en mooie stadjes in de omgeving bezocht, erg leuk!!

Dolfijnen

Ook ben ik een weekend naar Salinas geweest, DE strandplaats hier in Ecuador. Daar heb ik gezeild met een grote boot en midden op de zee zwommen er ineens ongeveer 30 dolfijnen met ons mee.. Echt werkelijk een droom!! Was echt heel gaaf, zoiets maak je niet snel mee! Even later ook nog een walvis vlakbij onze boot, echt super! We deden mee aan een race, maar het duurde wel een beetje lang dus besloot ik met een yacht terug te gaan.. Echt luxer dan lux natuurlijk, want alle kennissen en vrienden van m´n familie (en m´n familie zelf ook) zijn erg rijk. Dat is echt een groot probleem hier; het verschil tussen arm en rijk. Ik wist wel dat er een groot verschil was, maar als je er zelf eenmaal tussenleeft, besef je het pas echt. Heel indrukwekkend.

De volgende dag in Salinas ben ik gaan surfen, echt supergaaf want dat had ik nog nooit gedaan. En nu deed ik het zelfs in The Pacific Ocean!! Echt heel leuk om te doen, maar wel moeilijk.. De week erop was ik helemaal blauw, haha!

Exchanges

Vanavond heb ik een diner van de Rotaryclub, erg veel zin in! Volgende week gaan we met alle exchange-students uit heel Ecuador (dat zijn er ongeveer 90) een trip maken, richting de kust (ongeveer anderhalf uur hiervandaan). Dan leer ik alle mensen kennen die aan hetzelfde programma meedoen als ik doe, lijkt me echt leuk want ze komen uit alle delen van de wereld!! Maar vanavond heb ik een etentje met alle studenten en organisatoren uit Guayaquil (de stad waar ik verblijf), lijkt me erg gezellig!

Ik hoop dat alles in Nederland ook goed is! Van m´n ouders hoorde ik een paar dagen geleden dat ´t met iedereen wel goed gaat, dus hoop dat dat nog steeds is..

Dank!

Ik wil iedereen nog bedanken die me een kaartje heeft gestuurd of heeft gemaild met m´n verjaardag, echt super!! Was ik echt heel blij mee!!! Ondanks dat ik het zo naar m´n zin heb, mis ik iedereen wel hoor........

Kees en mr. Alberts, ontzettend bedankt dat jullie dit voor me hebben mogelijk gemaakt! Ik geniet echt ontzettend en leer erg veel, dus kan niet beter! Heel erg bedankt!!

Heel veel liefs van Lisanne, uit een super-Ecuador!