© 2023 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Zomer in Californie

MET DE ROTARY NAAR CALIFORNIE

Op maandag 19 juli was het eindelijk zover: ik ging voor de eerste keer vliegen! En vliegen was niet het enige waar ik zin in had, ook was ik erg benieuwd hoe het er aan de andere kant van de wereld uit zou zien. Op Schiphol kregen we een aanbod om nog een dag langer te blijven, maar ik wou nu echt weg. In het begin vond ik het wel eng om te vliegen vooral het opstijgen en het landen zag ik niet zo zitten, echter later bleek dat het allerleukste te zijn. We moesten overstappen in Philadelphia en daar had ik zelfs zin om weer op te stijgen. Op maandagavond kwamen we aan, toen was het in Nederland al de volgende ochtend (9 uur tijdsverschil). We gingen gelijk naar bed en de volgende ochtend viel mijn jetlag dan ook gelukkig wel mee.

De eerste dag liet Sarah mij wat van de buurt zien en ’s middags gingen we zwemmen in de achtertuin van haar grootouders. Haar grootouders wonen erg mooi en hebben zelfs een palmboom in de tuin. ’s Avonds had de familie wat vrienden uitgenodigd om te barbecuen. Amerikanen zijn vriendelijke mensen maar het viel me al wel snel op dat ze om het minst geringe heel uitbundig lachen net als bij ‘American funiest homevideo’.

Op woensdag vertrokken we richting de Sierra Nevada, waar we dan ook de eerste week hebben doorgebracht. In een klein plaatsje, Bear Valley genaamd, hebben de grootouders van Sarah een cabin. Vanuit Livermore is dat ongeveer 3,5 uur rijden maar op de heenweg hebben we er een hele dag overgedaan. Onderweg stopten we in een oud goudzoekers plaatsje en brachten we een bezoek aan red wood forest. Daar hebben we ontzettend grote bomen gezien. Dichtbij de cabin was een meer waar we vaak gingen zwemmen of kanoen.

Na een kleine week vertrokken Sarah, haar moeder Alice en ik naar Lee Vining, waar we overnachtten om de volgende dag gelijk Yosemite binnen te trekken. Onderweg stopten we eerst in Bridgeport om wat te eten. In California eten ze veel mexicaans en je ziet nog altijd de restanten van de Spaanse overheersing. Er zijn tweetalige scholen en veel mensen hebben dan ook de capaciteiten om Spaans te spreken. In ieder geval had ik de smaak van het Mexicaanse eten ook wel te pakken. We reden verder over de grote en drukke Amerikaanse snelwegen en kwamen langs een ghosttown Bodie. In deze stad woonden vroeger 10.000 mensen maar na een hevige brand en het opraken van het goud, was het nu een verlaten stadje. Vlakbij Bodie lag een groot meer dat zo zout is dat je erin kunt drijven. Tegenover het hotel in het plaatsje Lee Vining was een restaurant waar ik kon zien dat ik 5000 miles van Amsterdam vandaan was.

De volgende dag gingen we op weg naar Yosemite. Na een half uurtje zaten we al in het park maar van tevoren moesten we eerst nog even ergens ontbijten. Ik had wel zin in een croissantje met ham en kaas. Ik had nog niet zoveel trek dus ik dacht dit is precies goed. Toen ik echter mijn croissantje kreeg vond ik het helemaal niet zo lekker. Wat een lading ham gooien die lui erop zeg! Zoveel dat het gewoon niet lekker meer is. Ik gaf de helft aan Sarah en het was voor haar en voor mij zelfs nog te veel. En dit was niet gewoon toeval want in een restaurant dichtbij Bear Valley, had ik ook al een tosti besteld die overladen was met ham. Hoe vetter hoe beter bij die Amerikanen denk ik. Ze eten namelijk ook donuts als ontbijt, tussen de middag de overblijfselen van het avondeten en brownies als toetje. Na anderhalve week kreeg ik bij een ander gezin eindelijk eens normaal brood. We wilden het wel een keer in de supermarkt kopen, maar toen was het al uitverkocht.

In ieder geval Yosemite was erg mooi! In het park is een groot verschil in hoogte. Het topje van de hoogste berg is ongeveer 13000 feet (meer dan 4000 m) en in de vallei is het 4000 feet hoog (1300 m). Hierdoor zie je ook een groot verschil in landsoorten. ’s Ochtends hadden we een wandeling gemaakt tot aan de top van een berg waar vanaf we een geweldig uitzicht hadden. ’s Middags gingen we op weg naar de vallei en zagen we o.a. de berg Half Dome. In de vallei aangekomen gingen we ‘raften’. Het was eigenlijk meer een beetje bootje varen maar wel erg leuk. Rond 6 uur gingen we terug naar Livermore. Het was nog een lange rit te gaan en onderweg stopten we ergens om wat te eten. We aten in een oud barretje waar allemaal 1-dollarbilletjen aan het plafond hingen. Om in de bar te komen moest je van die deuren, die je ook vaak in western films ziet, openmaken. De hele tijd in het Engels praten is erg leuk maar ook heel uitputtend, dus toen ik mijn eigen moedertaal hoorde was ik wel even blij. Ik kon het dan ook niet laten om mijn Nederlands te testen en ging een gesprek met de mensen aan.

De dagen daarna waren wel rustig maar in het weekend ging een wens in vervulling. Ik kreeg San Francisco te zien. Wat een mooie stad! Uiteindelijk zijn we twee keer naar de stad geweest. De eerste keer ging ik er heen met Sarah en haar oma. Die keer was het erg mistig. San Francisco staat erom bekend in de zomer vaak in de mist te zitten. Ze noemen het dan ook ‘Fog City’. De mist komt over de stad omdat het water van de Pacific Ocean zo koud is en het land erg warm is. We maakten een boottocht over de baai maar door de mist hadden we niet een heel goed zicht. Wel kon ik goed de Golden Gate Bridge en de oude gevangenis Alcatraz zien. Dat was erg leuk! Verder bezochten we die dag het centrum van San Francisco Union Square, China town (waar ik voor het eerst met stokjes moest eten) en maakten we een ritje in een cabelcar.

De tweede keer San Francisco was de week erop met Sarah, haar moeder Alice en de tweeling. Dit keer was het een zonnige dag en bezochten we wat meer de buitenwijken van de stad. Zo heb ik mooie ‘Full house’ huizen gezien, een Mexicaanse buitenwijk, een straat die zo stijl is dat hij in bochten moest worden gemaakt en een homo en lesbienne park. San Francisco staat ook om zijn vele homoseksuele mensen bekend.

Vooraf aan het tweede bezoek aan San Francisco heb ik andere steden in de buurt gezien. Zo zijn we met familie naar de Santa Cruz boardwalk geweest. Dit is een pretpark aan het strand van Santa Cruz. Deze dag was erg leuk en het weer zat ook mee. Santa Cruz heeft hetzelfde probleem als San Francisco in de zomer en zit dus ook vaak in de mist.

Verder zijn we naar de universiteit in Berkeley geweest en ben ik naar een kerk geweest waar in totaal 4 blanken de dienst bijwoonden. Twee van die vier waren Sarah en ik en voor de rest waren het allemaal donkere mensen. Maar wat een feest kunnen zij ervan maken zeg! Wow ik wist niet wat me overkwam. Een preek is niet een echte preek maar gewoon iets leuks om naar te luisteren. Ze schreeuwen erbij en iedereen mag commentaar leveren. Als ze zingen klinkt het ontzettend mooi en omdat Sarah en ik bezoekers waren kwamen ze ons allemaal omhelzen. Dat was echt heel grappig alleen duurde de dienst wel erg lang 2,5 uur. Dat is iets wat ik niet gewend ben.

Op maandag 9 augustus was het weer tijd om naar huis te gaan en eerlijk gezegd vond ik dat niet heel erg. Ik heb een super tijd in California gehad maar ik wilde heel graag mijn familie weer zien. Ik had hen toch wel een beetje gemist. Het leek me best eng om alleen te reizen en over te stappen in Philadelphia maar achteraf was het eigenlijk alleen maar leuk. De vluchten met hun gates staan goed aangegeven en het wijst eigenlijk vanzelf. Op dinsdagochtend 10 augustus kwam ik (met een jetlag) veilig aan op Schiphol en stonden mijn ouders en broertje me op te wachten met een ‘welcome home roos’.

Ik heb echt een geweldige ervaring gehad en mijn engels is er ook zeker op vooruit gegaan.

Bedankt voor jullie hulp!