Sjoerd in Adelaide

Na 8 weken en 1 dag vind ik dat het tijd wordt dat ik eens iets van mij laat horen over mijn exchange jaar in Adelaide, Australië.

Ontvangst in de Rotary club

Ik zal jullie een beeld geven van hoe de Rotary zaken hier geregeld worden. De club bestaat uit 212 members, en het grootste deel daarvan is gepensioneerd. Het gemiddelde aanwezigheid ligt rond de 140 denk ik.  De Rotary club komt wekelijks bijeen in de Adelaide Oval en de meetings zijn op woensdag middag, van half 1 tot 2. Het is allemaal behoorlijk stipt, en dat moet ook op dat tijdstip, want veel mensen moeten weer terug naar hun werk. De meetings bestaan uit een toost op de koningin en op Australië, daarna zijn er wat agenda punten en een presentatie. Ondertussen wordt er een (heerlijke) lunch geserveerd en de meeting word om 2 uur gesloten. Ik heb inmiddels 5 meetings  meegemaakt, ik ga om de week. Ik heb het er altijd naar mijn zin, want tot nu toe is er nog geen meeting geweest waarin ik niet iemand heb ontmoet, of een leuk verhaal heb gehoord.   Toen ik voor het eerst naar een meeting ging werd ik verrast door het feit dat er een vaantje van Rotary Club Arnhem-IJssel op een van de tafels stond. Na enkele beetje rondvragen ontmoette ik een meneer die jaren terug in Arnhem was geweest, voor de Paralympics op Papendal. Hij had iemand van de Rotary ontmoet, en die had hem uitgenodigd om een meeting bij te wonen. Dat deed hij en speciaal voor hem werd de meeting in het Engels gehouden. Misschien is er iemand bij Arnhem-IJssel die dat zich herinnert?

Het leuke van deze gebeurtenis is dat ik na jaren van de ontvangst door Rotary Arnhem IJssel profiteer, want die meneer was superenthousiast over mijn stadje en heeft aangeboden om mij het een en ander te laten zien.  Dank jullie wel.  Op de eerste meeting werd ik ook voorgesteld, en er  werd een klein interview gedaan, van ongeveer 5  minuten, door een meneer die bij de radio in Adelaide  werkt. Hij deed dat echt geweldig, dus de eerste indruk was zeer aangenaam.

Football

Met mij persoonlijk gaat ook alles super, ik was voorbereid op een moeilijk jaar en tot nu toe is alles veel makkelijker dan ik had verwacht. Ik leer hier iedere dag, maar ik heb nog geen tegenvallers meegemaakt. Oja, toch wel, mijn 'Australian Rules Football Team' werd uitgeschakeld in de halve finales, dat was een grote tegenvaller.

Ik heb hier echt al zoveel leuke dingen gedaan, teveel om op te noemen, maar het hoogtepunt tot nu toe was toch wel Sydney. Mijn hostfamily heeft mij meegenomen naar Sydney voor 4 dagen en dat was echt super, ik weet zeker dat ik die stad in ieder geval nog 2 keer bezoek terwijl ik hier ben.

Exchangees-weekend

Afgelopen  weekend was ook geweldig: ik had een Rotary weekend voor alle exchange students.  Het is natuurlijk ontzettend leuk om mensen te  ontmoeten die voor dezelfde uitdagingen staan, en de  exchange students die volgend jaar weggaan waren ook  aanwezig. De blazer die ik aanhad naar mijn  presentatie in Arnhem begint al aardig vol te raken  met badges en pins van andere exchange students. Het  gebruik is dat iedereen wat meeneemt van zijn eigen  land, en het is een beetje een competitie wie de  zwaarste blazer heeft.  Ik kom niet in de buurt van de Canadees, maar hij  heeft ook een nummerbord op zijn rug hangen, en  hij is hier al sinds januari. Mochten jullie meer willen weten, of mensen kennen die meer  willen weten, stuur dan een mailtje naar  sjoerdverborg@yahoo.com,  en als jullie wat foto's willen zien, die zijn te zien  op: www.sjoerdinadelaide.tk   Heel veel groeten van jullie exchange student, en ik  doe mijn uiterste best om rotary club Arnhem-IJssel,  Arnhem en Nederland zo goed mogelijk te  vertegenwoordigen.