© 2023 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Lisette in Japan

Lisette in Japan op bezoek in Nagasaki

Ik wilde even vertellen hoe Nagasaki is geweest! Op 7 oktober ikke dus alleen met de trein naar Nagasaki. Super trein trouwens, kunnen ze in Nederland wel een voorbeeld aan nemen. Luxe met leern beklede stoelen, en meer beenruimte dan in een vliegtuig. Kost ook wel wat... Maar goed eenmaal in Nagasaki aangekomen, naar het hotel gegaan en weer een super mooi hotel. Ik moet zeggen de hotels, diners en lunches zijn allemaal super geregeld. De eerste dag van Nagasaki stond het Okunchi festival op het programma.

Eerst gingen we kijken naar een soort parade door de straten van Nagasaki. Veel vrouwen in kimono`s, geisha`s ( super mooi om te zien) en prachtig aangeklede kleine kindjes. Verder werden er door mannen schrijnen gedragen. Dat zijn een soort heiligdommen die door mannen op hun schouders door de straten worden gedragen, ik kan het inet zo goed uitleggen maar ik hoop dat de foto’s meer duidelijkheid geven. Ik ga ze vandaag op cd-rom laten zetten dus ik denk over ongeveer 2,5 week op de site! Dat was echt heel leuk om te zien, vooral toen ze gingen rennen met de super zware dingen op hun schouders!. Ook werd er een Chinese drakendans uitgvoerd. Heel erg mooi om te zien, heb veel foto’s geknipt!. ‘s Middags hadden we wat vrije tijd, maar de Rotarian die ons begeleidde, bleef ons de hele tijd volgen en achter na te lopen, nu is dat niet zo`n probleem als het een leuke man was, maar deze was echt niet aardig. Hij vond ons maar stom en dat zei die ook gewoon. Ik zou niet weten waarom, we waren wel elke keer op tijd enzo !

Okunchi-festival

Maar goed ‘s middags rond een uur of 4 zijn we toen naar het echte festival gaan kijken, normaal ga je dan kijken bij een tempel maar omdat het weer niet zo goed was, werd er besloten om deze keer in een tent te gaan kijken, dat zijn wel iets mindere optredens maar daar merkte ik niks van! We hadden supergoede plaatsen, gereserveerd en best wel vooraan dus dat was al leuk. Het festival duurde 4 uur maar ik heb er super van genoten. Echt heel erg mooi, het zijn drie onderdelen en het is een wedstrijd om de eerste plaats. Het eerste onderdeel is het dragen van een soort tent op een stok, die is heel mooi versierd en vaak al heel oud en weegt ongeveer 150 kilo, een man draagt dan die tent en loopt ermee door de ‘ring’. Hij moet hem ronddraaien enzo dan dat is echt heel erg zwaar. Leuk om te zien maar na 5 tenten werd het een beetje saai, Het volgende onderdeel is meestal een dans van geisha`s, eerst komen de vrouwen en kinderen van elke groep even paraderen ( die zijn dus in kimono enzo) en dan komen er geisha`s dansen, heel mooi, heel rustige dansen maar super beheerst enzo. Vervolgens wordt er een soort boot de ring in geduwd. Die zijn ook heel mooi versierd en ook al heel oud. De bedoeling is dat ze die boot door de ring heen en weer duwen, en hem ook op tijd laten stoppen. Vervolgens wordt hij heel snelrondgedraaid. In de boot zitten vaak kinderen die muziek spelen enzo. Het is moeilijk om uit te leggen maar ik hoop dat de foto`s het duidelijker maken. Het was in ieder geval heel mooi om te zien en iedereen was heel enthousiast. Het publiek schreeuwt ook elke keer naar de mensen of ze terug willen komen, met als gevolg dat sommige boten wel 8 keer opnieuw hun kunsten vertonen!. Is wel hartstikke leuk zo`n publiek!. Om 8.35 waren we weer terug in het hotel, en hadden we diner. Vervolgens  gingen er een aantal jongens naar karaoke, maar daar had ik niet zo`n zin in, dus heb ik samen met Steven en Regan en Ian film gekeken ( op de laptop van Ian). Om half 3 in mijn bedje en de volgende morgen weer om half 7 op!. Dat was ik echt niet meer gewend.

Decima

Volgende morgen eerst nog wat vrije tijd en dus nog naar een warenhuis geweest en Engelse boeken ingeslagen want in Takeo zijn er geen Engelse boeken te vinden en je moet toch wat doen in je vrije tijd he? Vervolgens naar Dejima geweest. Vroeger was het een eiland, maar nu ligt het midden in de stad ze hebben het land eromheen gewoon droggelegd. Tijdens de Edo periode (zo`n 200/300 jaar geloof ik) in Japan was dat een handelspost van de Nederlanders en het enige Japanse contact met de buitenwereld, ze hebben daar nog wat huizen nagebouwd, en er staan ook allemaal Nederlandse meubels enzo, was heel erg leuk vond ik. Helaas konden we daar maar heel even blijven maar ik ga zeker een keer terug.

Vredespark

Na de lunch bij Rotary club Nagasaki Zuid, stond een bezoek aan het vredespark en het atoombommuseum op het programma. Ook hier hadden we weer veel te weinig tijd en zijn we zowat door het museum geracet. Ik moet dus zeker een keer terug om alles te bekijken want het was heel erg indrukwekkend en afschrikwekkend, iedereen voelde zich een beetje droevig na dat bezoek, vooral de Amerikanen. Om half 4 was het al weer afgelopen en ik nog snel even met Regan en Kao wat foto`s gemaakt, en toen weer de trein in. Ik heb 2 super leuke, vermoeiende dagen gehad, en zie nu al erg uit naar de Kyushu-tour eind oktober! Ik hou jullie op de hoogte!

Verjaardagen

even een klein mailtje, ik hoop dat dit lukt maar als het goed is, is hier een foto van Yuki en mij! Gisteren ( eigenlijk vandaag maar gisteren werden de foto`s en dergelijke gemaakt) was er een feest voor meisjes die 3 en 7 worden en jongens van 5. Die worden dan helemaal aangekleed in kimono en hun haren worden helemaal op Japanse wijze opgemaakt! Super mooi om te zien!. We zijn toen smorgens eerst  met zijn allen op de foto geweest, dat was echt lachen want probeer maar eens een baby, een meisje van 3 en een meisje van 5 tegelijk lachend en naar voren kijkend op de foto te krijgen, nadat de fotograven alle mogelijke hulpmiddelen hadden gebruikt (tamboerijnen, knuffels, klappen in je handen, achter de bank gaan zitten en zo de baby vasthouden enz.) zijn er dan denk ik toch wel een paar foto`s genomen. Daarna hadden we om 1 uur een `dienst` voor de meisjes in de schrijn van Takeo. Alleen de meisjes en hun ouders ( Kaori en Kousuke) en ik en mijn gastvader waren daar, en natuurlijk de priester. Was erg leuk om te zien, een heleboel gebeden, de boeddhistische manier van bidden heb ik al aardig onder de knie, en natuurlijk 2 meisjes die er constant door heen zaten te praten zodat om een gegeven moment iedereen (nou ja behalve de priester) in een deuk lag ). Maar goed al met al erg leuk om mee te maken.

Kyushu

Ik heb 4 supermooie/ vermoeiende/leuke dagen achter de rug, die ik nooit in mijn leven had willen missen! Ik ben erg blij dat het zo leuk was ik had het eerlijke gezegd wel een beetje nodig omdat de afgelopen weken best wel moeilijk waren. Het opende toch wel een beetje mijn ogen; JAPAN IS SUPERMOOI!! Ik ben naar heel veel plaatsen geweest, maar we hadden helaas echt veeels te weinig tijd om alles goed te bekijken. Elke keer was het heel vlug rondkijken, veeeel foto`s maken en de bus weer in. We zijn echt door heel Kyushu geracet. De eerste dag vertokken we om 12 uur vanuit Sasebo, vervolgens in een keer door naar Beppu. Daar kwamen we rond 15.45 aan en hebben we een aantal heetwaterbronnen  ( Hell hopping)bekeken. Heel erg mooie tuin erom heen en erg leuk om te zien, er komt dat gewoon kokende modder ( zeg 1000 graden) uit de grond enzo. Ook was er een bron met rood water (het leek net bloed). Dat is ook de reden dat ze het Hell noemen haha. Om ongeveer 5 uur in het hotel en Japanse stijl gegeten en geslapen. `s Avonds nog een gesprek gehad met Nishina-san ( de man die ons begeleidt op de tour en mijn chairperson) en er achter gekomen dat mijn hostfamilie idd nog zo slecht niet is ( je hebt er bij met gastmoeders die niet eens reageren als je iets zegt enzo!?). Natuurlijk werd het iets later dan gewoonlijk (half 2 en aangezien ik normaal om half 10 al lig te slapen vergde dat wel wat energie). `s morgens om 6 uur op en na een lekker Westers ontbijtje de bus weer in. Vlakbij Beppu is een berg waar apen in het wild leven. Er leven er zo`n 700 geloof ik wel heel leuk om te zien. Vanuit de ` Apenberg` zijn we doorgereden naar Mount Aso, dat is een vulkaan ( de bekendste berg in Kyushu) erg groot enzo. De krater is heel erg groot er zijn zelfs dorpjes in enzo. Daar hadden we lunch en zijn we met een soort gondel naar de echte krater gegaan, je kon er heel goed inkijken, wel raar om echt het binnenste van een vulkaan te zien, vooral als die rookt enzo ( je weet nooit of ie uitbarst). Het was een heel mooi gebied. Vanuit mount Aso naar een heel mooie tempel. De tempel zelf lag ook heel mooi, vlakbij een rivier met heel mooi blauw water.

Zwavelbronnen

Iso Garden

Met Regan en Ian heb ik een heel stuk langs de rivier gewandeld, daarbij stuiten we ook nog op een grot met daarin een soort kleine tempel. Bij die tempel waren allemaal stenen opgestapeld tot kleine poppetjes leken het wel, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar het zag er wel heel leuk uit!. We zouden ook nog naar de plaats gaan waar volgens de legende Japan is `geboren` de godin kwam daar op aarde `vallen`. Helaas was Dan ziek en moest ie naar het ziekenhuis (na een pilletje was ie ook weer beter) en gingen wij dus al naar het hotel. Dit keer was het in een klein plaatsje en het hotel (Japanse stijl) was dan ook iets minder als het vorige (maar ik moet dan ook zeggen dat de meeste hotels ook wel super zijn). We kregen deze dag Japanse lunch, Japans diner en `s morgens ook Japans ontbijt (das wel ff wennen, ontbijten met vis, witte rijst, tofu en miso-soep (met zeewier!). Maar goed alles went en met een volle maag (toch even snel naar de super om de hoek haha) weer in de bus! Deze keer gingen we naar Kumamoto castle. Een heel mooi ( een van de mooiste van Japan) oud Samourai kasteel. Het complex zelf is groot en  weer hadden we dus veels te weinig tijd om alles goed te bekijken. Het grootste gebouw was ingericht als een museum en dus veel spullen uit het oude Japan. Heel mooi, maar ik heb lang niet alles aandachtig kunnen bekijken Toch nog wat foto`s kunnen maken en toen de bus weer in. Onze reis ging naar Iso Garden. Daar staat de villa van een oude Samourai familie. !3 jaar geleden is de villa en de prachtige tuin die daarbij hoort opengesteld voor publiek. Het oorspronkelijke meubilair staat  nog in de Villa en het is leuk om te zien hoe die rijke mensen leefden. Vanuit Iso Garden naar het strand. We hadden een prachtig hotel aan zee (en dan ook echt aan zee he, zeg 10 meter ). De jongens hadden zelfs hun eigen bad op het balkon. We waren een beetje laat door de file dus werd besloten om het eten uit te stellen en eerst een zandbad te nemen. Jaja een zandbad. Omdat er daar onder de zee een hotspring ligt wordt het zand natuurlijk verwarmd. Je draagt alleen een Yukata ( is een soort badjas van dun katoen) en dan wordt er een soort gat gegraven en dan wordt er zand over je heen gestrooid. Na een een tijdje wordt dat heel erg warm en het is echt wel relaxt! Na zo`n 15 min werd het wel heel erg warm en ben ik toch maar opgestaan, het was een hele ervaring, liggend op het strand de zee zo`n 5 meter weg en dan de sterrenhemel!

Chiran

Na het Japanse ontbijt de volgende morgen was het alweer de laatste dag van de tour. Allereerst gingen we naar Nagasaki Bana, dat is het zuidelijkste punt van Kyushu en daar hebben we wat gewandeld, je kon helemaal over de rosten lopen en dat was wel leuk, hier vind je dus ook de palmbomen en dergelijke en heerlijke ananas gegeten!. Vanuit daar naar Ideka Lake dat is een meer met heel erg grote alen (ofzoiets) die zijn hier echt heel erg groot en dik. Vanuit daar naar Chiran dat is de plaats waar in de WO 2 de Kamikaze piloten opstegen. Erg indrukwekkend museum om alle piloten ( 1036) te gedenken die zijn omgekomen en om te zorgen dat het nooit meer gebeurd!. Ik wist niet dat de jongens allemaal zo jong waren zo`n 60 % was tussen de 17 en 22 en de oudste piloot was 32! We kregen uitleg van een Engels sprekende gids en dat was heel erg interessant. Hij liet ons de brieven zien van de piloten die ze schreven op hun laatste dag, heel ontroerend enzo. Het maakte ons weer allemaal een beetje droevig. Na weer een Japanse lunch ( ik ben nu een beetje aan het af kikken van alle vis, 3 x per dag rijst (nu maar 2 keer) en tofu was het tijd om naar huis te gaan. We reden van het zuidelijkste gedeelte van Kyushu naar Saga en vandaar bracht de bus iedereen naar `huis`. Tijdens die laatse lange rit werd er veel geslapen.

Al met al was het echt de moeite waard en het is erg jammer dat we maar 3 korte trips hebben en dat de volgende pas in mei is. Het schoolleven is weer begonnen :(.

Maar maandag ga ik mijn 3de gastmoeder ontmoeten en dat is iets om naar uit te kijken.