Stichting Service Rotary Club Zeist

Stichting Service Rotaryclub Zeist

Jan Hagens, 1 augustus 2020

Oprichting

De Stichting is opgericht op 15 april 1989 en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 41180530. Fiscaal Nr 8156.68.843

Doel

Doel van de Stichting is het bijdragen aan de verwezenlijking van het service ideaal van Rotary door het verkrijgen en beheren van gelden, zonder winst oogmerk, bestemd voor het verlenen van steun aan de gemeenschap. De Stichting is een aanvulling op de steun activiteiten van leden van de Rotary in de vorm van zelfwerkzaamheid en in natura.

Het bestuur bestaat uit drie leden van de Rotaryclub Zeist.

Jan Hagens - voorzitter

Vacant - penningmeester

Wim Vermaak - secretaris

Beleidsplan 2019-2021

De steun via de geldelijke lijn richt zich op de gemeenschap in brede zin. Het beleid daarbij is om zich in de eerst plaats te richten op de Zeister gemeenschap. De steun is niet structureel van aard en behoort of een aanjaagfunctie te hebben of, in aanvullende zin, bij te dragen in het sluitend maken van de begroting van een specifiek project. De objecten van steun liggen op zowel sociaal cultureel terrein als op het gebied van de zorg, educatie en het ondersteunen van organisaties gericht op het ledigen van sociale nood. Internationaal ligt de focus op medische en hygiënische projecten. Daarbij haakt de stichting aan bij Rotary International (bijvoorbeeld: Polio de Wereld uit, Wandelen voor Water) en heeft haar eigen projecten. Indien mogelijk wordt een directe relatie gelegd met lokaal aanwezige Rotarians.

Steun wordt geboden zonder onderscheid naar persoon, ras of levensovertuiging. Voorkeur hebben projecten die meerdere sociale doelen tegelijk beogen (multiplier). De gelden worden bijeengebracht door de leden van de Rotaryclub door eigen donaties alsmede door het organiseren van allerlei activiteiten en projecten. Daarbij wordt, voor zover relevant, samengewerkt met andere serviceclubs. De Stichting verkrijgt tevens inkomsten uit de Stichting Wijngaard Hoog Beek en Royen die (statutair) haar overliquiditeit afstort.

Jaarverslag

De financiële verantwoording vindt u elders op deze website

Tenslotte

Het uitgangspunt is dat de ingekomen middelen direct en volledig worden aangewend voor de steun. Om de continuïteit te waarborgen en om in te kunnen spelen op maatschappelijke calamiteiten wordt een reserve aangehouden die in de regel niet groter mag worden dan het –driejaarlijks- gemiddelde aan inkomsten.