Rotary Aalten Wisch steunt Harapan Baru Lombok

Harapan Baru Lombok zet zich sinds 2016 in voor mensen met een beperking, die het op Lombok extra zwaar hebben omdat ze worden achtergesteld op het door armoede en natuurrampen geteisterde eiland.  Harapan Baru Lombok  ondersteunt hen bij de oprichting van Micro ondernemingen, onder meer door fondsenwerving.

De mensen met een beperking leven op Lombok in diepe armoede en het is gebleken dat het respect voor deze groep aanzienlijk groeit zodra hun onderneming tot een succes is geworden. Harapan Baru Lombok zet mensen in hun kracht door hen te helpen een kleine onderneming op te zetten en tot ontwikkeling te brengen. Niet alleen door het verstrekken van microkredieten maar ook door ondersteuning met raad en daad.

Het afgelopen jaar zijn er 15 Micro ondernemingen opgericht, waaronder een krekelboerderij (waar krekels voor de productie van hoogwaardig kippenvoer worden gekweekt). Daarnaast houdt Harapan Baru Lombok zich bezig met waterprojecten - boren van waterputten, aanleg van waterleidingen en installeren van watertanks voor inmiddels 9 dorpen - de bouw van gemeenschappelijke faciliteiten  -  door het bouwen van 2 gemeenschapscentra, gemaakte van Eco-bricks, die gemaakt worden op basis van plastic afval, bekleed met  tweezijdig kippengaas en afgewerkt met klei; op deze manier in één gemeenschapscentrum wordt maar liefst 4.000 kilogram plastic verwerkt.

Namens Rotary Club Aalten-Wisch heeft Antoon van Wezel op onze wekelijkse bijeenkomst aan Niek Rensink van Harapan Baru Lombok een cheque overhandigd ter waarde van € 5.000,00. Dit bedrag is afkomstig uit de inkomsten die de RCAW heeft verkregen uit het KIEK-festival en uit werkzaamheden op de Zwarte Cross.

Meer interessante informatie over Harapan Baru Lombok is te vinden op hun website: