Donatie Rode Kruis Fryslân

Leeuwarden, 27 juli 2023

Rotaryclub Bergum schenkt €6500,- aan Rode Kruis Fryslân voor het project 'Kind en Ontbijt'

Rotaryclub Bergum heeft op 27 juli 2023 bij het Rode Kruis Fryslân aan de Celsiusweg 39 te Leeuwarden een cheque overhandigd van €6500,- ter ondersteuning van het project 'Kind en Ontbijt'. Dit project heeft als doel om kinderen van lagere scholen, die elke ochtend zonder ontbijt naar school gaan, van een gezonde start van de dag te voorzien. Het is betreurenswaardig dat in een welvarend land als Nederland nog steeds kinderen met een lege maag naar school moeten gaan, maar met deze schenking hopen we een positieve verandering teweeg te brengen en het belang van gezonde voeding te benadrukken.

Binnen dit ‘Kind & Ontbijt’ project wordt noodhulp verleend in de vorm van het wekelijks uitdelen van ontbijttassen aan kinderen in voedselnood. In deze ontbijttassen zitten ingrediënten voor 7 gezonde ontbijtjes. Deze kinderen en hun ouders worden via school en de hulpverlening betrokken bij het belang van gezonde voeding. Ook wordt er uitleg gegeven over ontbijtbeleving als goede start van de dag. Daarnaast wordt er gekeken welk soort hulp nodig is om de gezinnen verder te helpen zodat zij, ook zonder onze steun, zelf verder kunnen. Zo hoopt het Rode Kruis de ontbijtgewoontes te verbeteren en de kansen op een gezonde en goede toekomst te vergroten, immers: ’een goed begin is het halve werk!‘

De donatie van Rotaryclub Bergum zal worden ingezet om het 'Kind en Ontbijt' project verder uit te breiden en meer kinderen in de regio te bereiken. "Als Rotaryclub voelen we ons sterk betrokken bij onze lokale gemeenschap en streven we naar positieve verandering. Gezonde voeding is een fundamenteel recht voor elk kind, ongeacht hun achtergrond. Met deze donatie hopen we een verschil te maken in het leven van deze kinderen en bij te dragen aan hun welzijn en ontwikkeling".

Het bedrag is overhandigd door Paul Alstein, penningmeester van de Rotrayclub Bergum aan districtsmanager Paul Pattynama van het Rode Kruis Fryslân (zie foto)