Excursie naar manege Hanzeruiters

Mogelijk gemaakt door:

Excursie naar manege De Hanzeruiters

Op dinsdag 22 juni 2021 bracht onze club een bezoek aan de manege van de paardensportvereniging De Hanzeruiters aan het Laad en Zaad in Bolsward. We werden ontvangen door Suzan Witteveen in de kantine van de manege. Suzan vertelde over haar kudde van 11 pony’s waarmee de lessen in de manege van de Hanzeruiters verzorgd. ’s Winters binnen in de 20x40 meter binnenbaan en ’s zomers op de buitenbaan. Er wordt lesgegeven in groepen van maximaal 6 combinaties. Delessen zijn bedoeld voor kinderen op de basisschool en iets ouder. De lessen variëren van dressuur en spel tot carrousel, ook komen de beginselen van het springen aan bod.

Suzan liet ons vervolgens verschillende zadels en dekken zien, de meeste zonder stijgbeugels, waardoor ook mensen met een beperking kunnen genieten van het ponyrijden. Deze lessen zijn één op één. Er is in de manege ook een zogeheten opstapperron gemaakt zodat het opstappen relatief eenvoudig is. Twee cursisten demonstreerden onder leiding van Suzan Witteveen de verschillende zadels en dekken.

De aanschaf van dekken en zadels was mogelijk door een gift van € 9000 van het RC Bolsward-initiatief ‘Boalsert op de Strún’ dat in oktober 2018 werd gehouden. Naast de zadels is er van de gift ook een easystep paardenwagen aangeschaft. Op deze wagen werden de aanwezige Rotaryleden vervolgens naar een paarden- en ponyveld in het buurtschap Spreeuwenstein aan de Snekervaart gebracht waar ze getrakteerd werden op een afsluitend hapje en drankje. Aan het eind van de bijeenkomst bedankte de voorzitter Suzan voor de hartelijke en informatieve ontvangst. Het was de laatste bijeenkomst onder leiding van voorzitter Wouter Leijen. Op 29 juni vindt de bestuurswissel plaats en zal Marytsje Flapper de voorzittershamer van hem overnemen.