Community Service

1. Veilig in Breda

Na een lange en vermoeiende rit vanuit de Oekraïne zijn 36 weeskinderen, in de leeftijd van 3-18 jaar met hun begeleiders, veilig gearriveerd in Breda.
    Samen met de gemeente Breda, die voor de huisvesting heeft gezorgd, hebben de vier Rotaryclubs Breda, Mark en Aa, Mastbos en Breda Zuid snel en daadkrachtig vervoer georganiseerd om deze kwetsbare kinderen in veiligheid te kunnen brengen.
    Een van onze lokale Rotaryleden is meegegaan op deze niet ongevaarlijke rit en zo hebben we naast fundraising ook een actieve bijdrage geleverd aan dit initiatief.

2. Steun Moestuin Amarant en Nora Werkt dankzij alternatieve Santa-actie

Bijna zesduizend euro heeft een alternatieve actie van de Rotary Santa Run Breda opgebracht. Het geld van de gezamenlijke actie van de vier Bredase Rotary Clubs gaat naar twee Bredase goede doelen: de moestuin van Amarant in Breda-Noord en Nora Werkt.

3. Zomeravondrit – even lekker weg!

Ruim 20 bewoners van woonzorggroep de Ijpelaar hebben samen met vrijwilligers van de Rotaryclub Breda Zuid wederom een bijzondere avond rit gemaakt en daarna buiten genoten van gebak met een drankje bij De Fazant in Ulvenhout.

4. Op school begint het

“Op school begint het“
    In de afgelopen jaren heeft Stichting Harambee Holland directe hulp geboden aan 51 scholen, ofwel 82.000 leerlingen in West-Kenia. Nu slaat de stichting de handen wederom ineen
    om Chenjeni Primary School te voorzien van nieuwe klaslokalen. Deze openbare basisschool ligt in het buitengebied ten westen van het dorpje Kimilili. De bevolking rondom de school leeft er van de landbouw en is erg arm. De school heeft 127 kleuters waarvoor geen adequate klaslokalen voorhanden zijn en meestal buiten onder een boom les krijgen. Stichting Harambee Holland en haar Keniaanse partners gaan zich inspannen om samen met de minister van onderwijs van Bungoma County iets aan deze situatie te doen. Roel en Marianne Meijers-van Eijndhoven van Stichting Harambee Holland voegen hieraan toe: “We zijn erg blij met de royale donatie van de Rotaryclub Breda Zuid, waarmee we ook ten tijde van corona door kunnen gaan met het verbeteren van de levensstandaard en kwaliteit van onderwijs van de mensen in het westen van Kenia”.
    Het project bestaat eruit dat in overleg met alle partijen, de Keniaanse partner, de school, de overheid en de ouders, er een goed gebouw komt met twee klaslokalen voor de kleuters, aangevuld met diverse voorzieningen voor de leerkrachten en kleuters.
    De verwachting is dat dit jaar nog wordt gestart met de bouw van de kleuterschool. Het gebouw zal een uitbreiding van het aantal klaslokalen op school betekenen. Het resultaat van dit project is dat de 127 kleuters een goede, moderne leeromgeving krijgen waardoor het volgen van onderwijs op een veel beter niveau kan plaatsvinden. Door een goede basis van het kleuteronderwijs worden leerlingen geholpen om in het verdere schooltraject beter te kunnen presteren. Immers: “op school begint het”.
    Voor meer informatie http://www.harambeeholland.nl en https://www.rotary.nl/bredazuid/

5. Restauratie Ulvenhoutse Karkooi bij De Pekhoeve van start

ULVENHOUT - De ruim 150 jaar oude boerenschuur is een van de laatste objecten die door Stichting Boerderij De Pekhoeve nog moesten worden aangepakt.
    Zeven jaar geleden sloot de bibliotheek in Ulvenhout en ook de gemeente Breda sloot haar wijkkantoor. Op initiatief van de Dorpsraad Ulvenhout is toen de Dorpswijzer Ulvenhout opgericht als vrijwilligers alternatief voor de weggevallen voorzieningen en vooral om de onderlinge contacten tussen de Ulvenhouters te bevorderen. In de ruimte van de Dorpswijzer verwelkomen vrijwilligers de bezoekers aan de koffietafel, geven informatie, gaan een praatje aan etc. De bezoekers komen deels voor de koffietafel maar ook voor het ruilboek. Een soort bibliotheek met een wisselend collectie met van 2500 boeken. Men kan een boek meenemen en terugbrengen of houden en dan liefst een ander boek terugbrengen. Jaarlijks worden ca 15.000 boeken geschonken waarvan er 2000 gechikte boeken in de collectie opgenomen worden. De andere boeken worden geschonken aan een derde wereld project voor de Filipijnen en deels aan een leesproject in Breda Noord voor minder- geletterden. Naast de koffietafel/ruilboek worden lezingen georganiseerd en zijn er Ideeën voor ander activiteiten. Daarnaast wordt voorgelezen in een KDV en een bejaardenhuis in Ulvenhout. Centraal staat ‘elkaar ontmoeten’.
    Er zijn bijna 50 vrijwilligers actief en zijn er ca 400 bezoekers per maand. Daarmee voorziet de Dorpswijzer duidelijk in een behoefte in Ulvenhout. Een eigen herkenbare ruimte is essentieel. In de afgelopen 5 jaar is de Dorpswijzer verhuist van een herkenbare plaats in het Ulvenhoutse Dienstencentrum naar een meer verborgen kleinere locatie in het Sociaal Cultureel Centrum de Pekhoeve.

6. Hart voor de OK - Amphia Ziekenhuis Breda

Blije gezichten! Een chocolade letter als hart onder de riem voor de stille en harde werkers die onze levens redden, ook in corona tijden.

7. Jaarrekening 2019-2020

Transparant en helder - de cijfertjes op een rij

8. 2.500euro bijeen gefietst Rotary Ride Breda Zuid

De jaarlijkse Rotary Ride was weer een groot succes. De deelnemers hebben gefietst voor passend kunstwerk dat straks in de tuin van het nieuwe Amphia Ziekenhuis in Breda wordt geplaatst.

9. Open clubavond 20 en 27 maart 2023

Rotary ClubBreda Zuid (RCBZ) nodigt iedereen tijdens de landelijke Week van de Open Clubbijeenkomsten uit op 20 en 27 maart. Met onze open clubbijeenkomst willen we mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met Rotary.