Jazz en Blues Festival 2012 - De Nieuwsbode

Jazz & blues festival Bunnik: smullen voor liefhebbers

Door Kees Broekman

BUNNIK - Het meest gezellige muziekfestival van Midden Nederland werd afgelopen zondag gehouden in Brothers Bunnik. Het festival dat zich al jaren heeft bewezen in een sterke programmering op gebied van Jazz en Blues, bood ook dit jaar een uitgebreid middag- en avondvullend programma.

Lighting Guy plays Hound Dog Taylor was de smaak-makende drie mans formatie die zondag de openingsact verzorgde van het Jazz & Blues festival in Bunnik.

Foto: Kees Broekman

Het Jazz & Blues festival trok jong en oud, voor de allerkleinsten was er zelfs een crèche aanwezig. . Er heerste een ongedwongen sfeer. Studio 12 was omgebouwd tot horecagelegenheid en VIP-room. In de VIP-room werden genodigden en sponsors uitgenodigd om in een rustige ambiance van gedachten te wisselen. Immers zonder sponsors, en het waren er vele, kan een evenement als ‘Jazz & Blues’ niet meer bestaan. Dank dus aan allen die dit festival en daardoor ook de opbrengst voor het goede doel hebben mogelijk gemaakt.

Stemming

Lighting Guy plays Hound Dog Taylor was de openingsact in de Clubzaal. Deze uit drie personen bestaande band bracht de stemming er al direct in. Guy’s meer dan enthousiaste speelwijze heeft hem niet voor niets de bijnaam bezorgd van ‘hardest working performer’ binnen de Belgische blues & rootscene. Hij is steeds vaker op de Europese podia te zien en zal binnen niet al te lange tijd ook Wijk bij Duurstede aan doen.

Persoonlijke sound

Charlotte Haesen en haar veelzijdige band, bestaande uit jonge musici uit Letland en IJsland, zette de tradities van jazz en pop om in eigen arrangementen met een zeer persoonlijke sound. Heerlijk om naar te luisteren en weg te dromen bij een goed glas wijn Of koel biertje.

Grand Café

Kitty Looten en band vermaakte het publiek in het Grand Café. Kitty speelt zowel alt-, sopraan als tenorsaxofoon, fluit en klarinet. Toen Kitty gevraagd werd om bij Bigband Oss te spelen raakte haar leven in de ban van jazz, pop en fusion. Toppertje!

Overweldigende vraag

Al zijn er van de vroegere The Animals niet veer oorspronkelijk leden meer over, de band die zich sinds 2000 ‘The Animals & Friends’ noemt, speelde er niet minder om. De overweldigende vraag naar de band maakt dat de band zal blijven optreden. Gezien de reacties van het publiek is het te hopen dat er nog veel jaren volgen.

Topper

De absolute topper van ‘Jazz & Blues 2012’ was het optreden van de band King Mo. De vijf bandleden hebben een indrukwekkende lijst van bands waar ze in het verleden mee speelden. De muziek van King MO is een mix van vette Texas en Chicago blues. De beste omschrijving is ‘powerblues with skills’. Die power was écht te voelen.

Goede doel van dit jaar

De opbrengst van het Jazz & Blues Festival in Bunnik gaat altijd naar een goed doe. Dit jaar is er een heel bijzondere bestemming gevonden: de vereniging Bartiméus Sonneheerdt. Deze vereniging steunt projecten die de overheid niet vergoedt, maar die de kwaliteit van leven van mensen met een visuele beperking verbetert. In dit geval gaat het om een driewielige tandemfiets die in de lokale omgeving gebruikt zal worden. Bartiméus heeft o.a. vestigingen in Driebergen en Zeist. Meer weten? Zie www.steunbartimeus.nl.

Uit: De Nieuwsbode Bunnik 1 februari 2012