Wederkerende projecten

Actieve/wederkerende projecten van RC Geleen

Handicamp Rotary

Rotary Club Geleen is al jaren betrokken bij Handicamp, een 'survival camp' voor jongeren met beperkingen die vaak rolstoel gebonden zijn.

Het Handicamp is erop gericht om deze jongeren samen met  valide jongeren een avontuurlijke week te geven waarin de nadruk niet ligt op beperkingen maar op het verleggen van grenzen en het aangaan van uitdagingen. Dit alles onder begeleiding door enthousiaste professionals en vrijwilligers.

Doelgroep zijn jongeren met een lichamelijke beperking, waarbij geldt:

Leeftijd tussen 16 en 25 jaar

·

Aanmelden kandidaten via Rotary Clubs van district 1550 of via Stichting Wigwam.

Intakegesprek met ouders via Stichting Wigwam

Aanvraag PGB voor medische kosten € 1100,-

Kosten voor het sponseren van een deelnemer € 700,-

Verrassingslunch voor ouderen

In het kader van de Week tegen Eenzaamheid wordt deze, nu jaarlijkse activiteit, voor ouderen georganiseerd in de maand oktober.

Ruim 100 ouderen zijn dan te gast bij de vier Rotary Clubs: Elsloo-Maaskant, Geleen, Sittard-Geleen en Sittard-Geleen Deux Villes.

Die middag staan ruim dertig clubleden klaar om de ouderen uit Sittard, Geleen, Beek, Stein en omgeving te verrassen met een gezellige driegangenlunch te Kasteel Limbricht.

Even de zorgen vergeten

De gastvrouwen/heren van de vier Rotaryclubs zorgen die zondag voor het vervoer van de ouderen die muzikaal onthaald worden op de binnenplaats van het kasteel. Ook tussen de gerechten zijn er verrassende muzikale intermezzo’s.

De ouderen zijn er dan echt tussenuit, kunnen even hun zorgen vergeten en nieuwe contacten aanknopen.

Job Rotary

Meer dan 136 Rotary Clubs in Nederland houden zich via JobRotary actief bezig met de begeleiding van werkzoekenden.
JobRotary richt zich op werkzoekenden van 40 jaar en ouder. Ongeveer 57% van degenen die zich aangemeld hebben bij JobRotary wordt succesvol begeleid. De missie van JobRotary is niet alleen het begeleiden naar werk, maar ook verandering van de beeldvorming die er (steeds minder) bestaat rond oudere werkzoekenden.

Rotary Club Geleen beschikt over een aantal mentoren die de begeleiding van werkzoekenden op zich nemen.

Micro financieringen in Tamil Nadu

In Tamil Nadu, India, heeft Rotary Club Geleen in samenwerking met Rotary Club of Chennai Galaxy een Micro Krediet project ontwikkeld.
Dit project wordt uitgevoerd met gerenommeerde organisaties op het gebied van ontwikkelingsprojecten.

SPS India Foundation, CAUVERI en SURABI zijn onze partnerorganisaties in India. Zij voeren al meer dan 30 jaar ontwikkelingsprojecten voor de allerarmsten uit in Tamil Nadu.

Zij maken deel uit van de Salesianen van Don Bosco.

Met dit project krijgen 400 arme vrouwen uit de slums van Chennai en in afgelegen dorpen een kleine lening van max. $ 200, Deze vrouwen zijn georganiseerd in zogenaamde  Self Help Groups.

De micro-kredieten zijn bedoeld om Micro Enterprises te starten: kleine ondernemingen van een of meer vrouwen. Denk aan: het houden van enkele geiten, het produceren van melk, het maken van kleding, enz. Met deze relatief kleine investeringen worden zij geholpen een beter inkomen te verdienen.

De vrouwen krijgen niet alleen een lening; ze worden ook intensief getraind en begeleid op het gebied van ondernemerschap, bedrijfsadministratie, product- en warenkennis, vakkennis,  enz. Daarbij vormen ze een netwerk dat weer andere vrouwen gaat helpen.

Het fonds is inmiddels overgegaan naar SPS India Foundation om voor 'eeuwig' te worden gebruikt als zgn. 'Micro Finance Fund'.

Meer weten over de achtergronden van dit project ?

Download dit artikel

C:\Users\pkamp_000\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\IE\0LT5BWMU\pdf-155498_960_720[1].png