Stichting Community Service RCG

de heer Guus Bücker, penningmeester, Haspelsestraat 31, 6131 GE Sittard

de heer Richard van der Naald, lid, Maastrichterlaan 49. 6191 AB Beek

Missie

De Stichting is opgericht door de Rotaryclub Geleen en heeft als algemene doelstelling het bijdragen aan verbetering van levensomstandigheden van kansarme medemensen in de lokale gemeenschap van Geleen, Beek en omstreken, alsmede door middel van (deel)financiering/ bijdragen aan projecten in binnen- en buitenland die dit doel beogen. Dit alles door inzet en bijdragen van de clubleden van Rotaryclub Geleen. Begin 2023 heeft de Rotaryclub Geleen binnen de algemene doelstelling besloten om de komende jaren de nadruk te leggen op het ondersteunen van “kinderen met een rugzakje”, kinderen die om een veelheid van oorzaken een achterstand hebben. Dit kan o.a. zijn door armoede, huiselijk geweld, of (lichamelijke) beperkingen.

Beleid

Binnen de Rotaryclub Geleen is er een Commissie Community Service en Fundraising die onder verantwoordelijkheid van het bestuur als taak heeft het ontwikkelen van projecten en – na goedkeuring door bestuur en leden - het uitvoeren hiervan.

Om een heldere scheiding te hebben tussen de inkomsten en uitgaven van deze goede doelen - projecten en de overige inkomsten en uitgaven van de Rotaryclub is besloten de Stichting op te richten.

De inkomsten die Rotaryclub Geleen verwerft ten behoeve van de Community Service projecten, worden beheerd door de Stichting. De aan de projecten verbonden kosten worden door de Stichting betaald en het resultaat wordt ter beschikking gesteld van de betreffende projecten.

De jaarrekening van de Stichting wordt gecontroleerd door een kascommissie die door het bestuur van Rotaryclub Geleen wordt benoemd en welke schriftelijk over de bevindingen daarvan aan de ledenvergadering van Rotaryclub Geleen rapporteert.

Samenhang Stichting en Rotaryclub Geleen

De samenwerking tussen de Rotaryclub Geleen en de Stichting is vast gelegd in een samenwerkingsovereenkomst waarbinnen taken en verantwoordelijkheden van Club en Stichting zijn vastgelegd.

Belangrijk uitgangspunt is de afspraak dat de functie van penningmeester van de Stichting niet vervuld kan worden door de penningmeester van de Club

Bezoldiging

Het bestuur van de Stichting ontvangt geen bezoldiging noch algemene onkostenvergoeding.

Verslag activiteiten boekjaar 2022-2023

In dit jaar vonden de volgende project activiteiten plaats:

Een tweetal bezoeken aan Toverland met kinderen van Oekraïense vluchtelingen alsmede kinderen die te maken hebben gehad met huiselijk geweld.

Ook vond dit jaar weer het Handicamp plaats, een survival kamp voor lichamelijk gehandicapte jongeren van 15-19 jaar. Dit is een districtsproject wat georganiseerd wordt door Rotary Club Geleen en Rotary Club Elsloo-Maaskant.

Kerstpakketten zijn bezorgd bij een 40-tal gezinnen (68 kinderen) die te maken hebben gehad met huiselijk geweld.

Paaspakketten zijn bezorgd bij opnieuw een 40-tal gezinnen met kinderen die het financieel moeilijk hebben.

Dag voor de eenzame ouderen (in samenwerking met de Rotaryclubs Sittard, Elsloo-Maaskant alsmede Sittard-Geleen Deux Villes.

In het kader van fundraising is er de energie-actie gevoerd (donatie van overheid ontvangen bijdrage energiekosten).

In de kerk van Oud Geleen heeft het traditionele fundraising concert plaatsgevonden met een optreden van Nancy Duisings.

Activiteiten voor het boekjaar 1 juli 2023-30 juni 2024

Samen met de Stichting Het Bloempje uit Geleen zal er een familiedag georganiseerd worden waarbij een 15-tal gezinnen met kinderen ontvangen worden op kasteel Limbricht.

Eind april vindt weer het Handicamp plaats, dit keer op de Wigwam locatie Haelen.

Kinderen van de School voor bijzonder onderwijs te Limbricht zullen een 45-tal nestkastjes gaan beschilderen welke vervolgens, in het kader van fundraising, zullen worden verkocht.

Paaspakketten zullen opnieuw bezorgd worden bij een 40-tal gezinnen met kinderen die het financieel moeilijk hebben.

De dag voor de eenzame ouderen staat opnieuw op de planning

Het traditionele concert zal ingepast worden in de viering van het 60-jarig bestaan van de club. Daarbij zal ook aandacht gegeven worden aan een bijzondere fundraising-actie alsmede een daaraan te koppelen goed doel.

De haalbaarheid voor het organiseren van een badeentjes-race op de Keutelbeek te Sittard wordt onderzocht (fundraising).

Stichting Community Service Rotary Club Geleen

Postadres: Haspelsestraat 31, 6131 GE Sittard.

Telefoonnr.: 06-52162475

E-mail adres: g.bucker@ziggo.nl